بدون شک توسعه منابع انساني و آموزش يکي از ارکان اصلي توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است که بسيار حائز اهميت است. آموزش به‌عنوان يک جريان فرهنگي و فرهنگ به‌عنوان خميرمايه اصلي تمام فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري است. برنامه‌ريزي آموزشي در راستاي تحقق اهداف برنامه چهارم دولت و چشم‌انداز 20 ساله در بخش ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و اجراي سياست‌هاي سازماني و تأکيدات رييس سازمان مبني بر تحول و فراگير کردن آموزش‌ها انجام مي‌شود که راهنماي تمام فعاليت‌هاي ستادي و اجرايي در سطوح ملي و استاني خواهد بود. سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت بر آموزش‌هاي عمومي و تخصصي در سه شاخه ميراث فرهنگي، صنايع‌‌دستي و گردشگري از طريق دفتر برنامه‌ريزي آموزشي، معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان انجام مي‌شود.

ماموريت ها و وظايف اصلي در منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي

برنامه‌ريزي آموزش عمومي و تخصصي در راستاي اهداف و وظايف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري؛ مأموريت اصلي دفتر برنامه‌ريزي آموزشي است.

براساس اين منشور، آموزش‌هاي عمومي ،فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي تخصصي به‌عنوان مأموريت و وظايف اصلي دفتر برنامه‌ريزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري محسوب مي‌شود.
آموزش عمومي و فرهنگ‌سازي به‌صورت فراگير از طرق مختلف ازجمله صدا و سيما و رسانه‌هاي گروهي، نمايش ميداني، کتب درسي، نشريات آموزشي و آموزش‌هاي تخصصي ميراث فرهنگي‌، صنايع‌دستي و گردشگري به منظور ارتقاي دانش و مهارت نيروي انساني شاغل و مورد نياز، آموزش‌‌هاي تخصصي و حرفه‌اي در سطوح متوسطه،مهارتي و حرفه اي کوتاه مدت ،کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد اجرا مي شود.

در اين راستا نيازهاي آموزشي در تمام سطوح ازسوي معاونت تخصصي سازمان به دفتر برنامه‌ريزي آموزش اعلام مي‌شود و با دستگاه‌هاي مرتبط ازجمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و... هماهنگي لازم به‌عمل مي‌آيد.

چشم انداز منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي

آموزش عمومي و فرهنگ‌سازي در زمينه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ، آموزش تخصصي نيروي انساني مورد نياز در اين سه بخش در سطوح مهارتي کوتاه مدت، کاردانش، علمي- کاربردي و دانشگاهي با همکاري دستگاه‌هاي آموزشي مرتبط، مراکز آموزشي، دانشگاه‌ها، تشکل‌هاي صنفي و صاحبان صنايع‌ مرتبط به منظور تحقق اهداف برنامه چهارم دولت و چشم‌انداز 20 ساله کشور، محور اصلي چشم‌انداز دفتر برنامه‌ريزي آموزشي است.

اهداف منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي

فراگير نمودن و توسعه و تعميم آموزش‌هاي ميراث فرهنگي ، صنايع‌دستي و گردشگري در دو بخش آموزش‌هاي عمومي و آموزش‌هاي تخصصي از اهداف مهم دفتر برنامه‌ريزي آموزشي است و از ويژگي‌هاي آن کاربردي و فراگير بودن، ارتقا، دانش و مهارت نيروي انساني شاغل و مورد نياز است.

گسترش آموزش‌هاي عمومي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، آموزش‌هاي فراگير دوره‌هاي تخصصي و حرفه‌اي اين سه حوزه، توسعه رشته‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و گسترش آموزش‌هاي تخصصي مرتبط با تشکل‌هاي صنفي از اهداف اصلي در نظر گرفته شده در منشور دفتر برنامه‌ريزي آموزشي است.

استراتژي‌هاي منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي

وظايف حاکميتي نظير سياست گذاري، برنامه‌ريزي، نظارت و حمايت ازسوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري انجام و امور تصدي‌گري و اجرا به خارج از سازمان واگذار مي‌شود.

براساس اين منشور، فراگير کردن آموزش‌هاي عمومي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از طريق آموزش‌هاي رسانه‌اي، نمايش‌هاي ميداني، کتب درسي، توسعه آموزش‌هاي تخصصي از طريق آموزش‌هاي رسانه‌اي، نمايش‌هاي ميداني، کتب‌درسي، توسعه آموزش‌هاي تخصصي از طريق مشارکت تشکل‌هاي صنفي، تعامل با دستگاه‌هاي مرتبط شامل وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و همکاري دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي،افزايش کارآيي و اثربخشي آموزش‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از طريق بازنگري و طراحي دوره‌هاي آموزشي و طراحي آموزش مدرسان و مربيان، نظارت و ارزيابي دوره‌هاي آموزشي و آموزش مستمر به‌عنوان راهبردهاي اصلي براي رسيدن به اهداف توسعه و تعميم آموز‌ش‌ها و فراگير کردن آن در بخش ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در نظر گرفته شده‌اند.

فعاليت‌هاي تعيين شده در منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي

در منشور تدوين شده فعاليت‌هاي دفتر برنامه‌ريزي آموزشي در بخش فراگير کردن آموزش‌هاي عمومي ميراث فرهن
گي، صنايع‌دستي و گردشگري با استفاده از فن‌آوري‌هاي جديد،‌ از طريق مدارس،‌ دانشگاه‌ها،‌ نيروهاي مسلح، برگزاري همايش و نمايش‌هاي ميدان‌هاي تعريف شده است.

همچنين در منشور دفتر برنامه ريزي آموزشي توسعه آموزش‌هاي تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از طريق تعامل و همکاري با وزارت علوم درخصوص رشته‌هاي دانشگاهي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، تعامل و همکاري با وزارت آموزش و پرورش درخصوص رشته‌هاي کاردانش، تعامل و همکاري با مراکز آموزش فني و حرفه‌اي درخصوص دوره‌هاي مهارتي و حرفه‌اي، استفاده از ظرفيت‌هاي مراکز آموزش دولتي، عمومي و خصوصي جهت برگزاري دوره‌هاي آموزش مهارتي و مشارکت تشکل‌هاي صنفي و اتحاديه‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي جهت برگزاري دوره‌هاي آموزشي تعريف شده است.

براساس اين منشور، بازنگري دوره‌هاي آموزشي و منابع درسي، طراحي دوره‌هاي جديد آموزشي، طراحي آموزش مدرسان و مربيان، نظارت و ارزيابي دوره‌ها، آموزش مستمر و بازآموزي و تدوين دستورالعمل و شيوه‌نامه‌هاي استانداردهاي آموزشي به‌عنوان راهکارهاي افزايش کارايي و اثربخشي آموزش‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري معرفي شده‌اند.

116/

انتهای پیام/

کد خبر 1386061258