فرصت کافي براي احياي نساجي سنتي وجود ندارد

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، آزاده ياسمن نبي‌‌زاده مسوول برگزاري نمايشگاه و طراح پارچه طي نشستي خبري که صبح امروز در کاخ‌موزه سعدآباد برگزار شد، گفت: اين نمايشگاه با هدف ارتقاي نساجي سنتي و همچنين زنده نگه داشتن هنر زري‌بافي، ابريشم‌بافي و جاجيم‌بافي برگزار شده است.

وي افزود: سرمايه گذاري در حوزه نساجي سنتي و به ويژه ابريشم بافي کاشان، حفظ لباس‌ اقوام مختلف ايراني، نگهداري دست‌بافت‌هاي سنتي و اصيل با نگاهي کاربردي و نو، آشنايي نسل جوان با پوشش گذشتگان خويش از جمله ويژگي‌هايي است که ما براي برگزاري اين نمايشگاه پنج روزه در نظر گرفته‌ايم.

اين هنرمند با بيان اينکه نمايشگاه رخت‌ها 22 اسفند در محل اين کاخ‌موزه گشايش مي‌يابد، خاطرنشان کرد: سه ويژگي و مؤلفه مهم و ساختاري اين نمايشگاه فراهم کردن مکانيزم فروش قطعي منسوجات توليد شده در کارگاه‌هاي سنتي، بالا بردن سطح سليقه و توقع مخاطبان و همچنين تکميل فرايند توليد در جهت اصيل‌ترين و زيباترين کاربرد منسوجان سنتي از جمله سه ويژگي‌هاي اين نمايشگاه است.

همچنين در ادامه علي خطيب شهيدي محقق پارچه‌هاي سنتي و توليدکننده پارچه‌ها در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره وضعيت هنرمندان پارچه‌باف گفت: متأسفانه هم‌اکنون هنرمندان اين رشته با کهولت سن مواجه شده و مسوولان توجه لازم را به احياي هنرهايي که تنها نزد اين هنرمندان قرار دارند، نمي‌کنند.

وي با بيان اينکه هنر بافندگي عباي پشم شتر نايين در حال از بين‌ رفتن است، افزود: فرصت براي احياي اين رشته‌ها بسيار اندک است. ضمن آنکه حمايت از اين هنرمندان يا افرادي که در جهت احياي اين هنر گام برمي‌دارند چندان مورد انتظار نيست.

به گفته خطيب شهيدي هم‌اکنون سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مکان‌هايي براي اجراي طرح‌هاي هنرمندان اين رشته دارد که بلااستفاده بوده و بسيار براي اجراي نمايشگاه‌ها مناسب است؛ اميدواريم مسوولان همکاري لازم را با هنرمندان و حمايت‌کنندگان هنر نساجي داشته باشند.

اين هنرمند همچنين به نبود تسهيلات بانکي لازم براي احياي هنر نساجي اشاره کرد و گفت: سرمايه‌گذاري در صنعت نساجي بسيار ريسک‌پذير است زيرا در کوتاه مدت سوددهي نداشته و احتمال ورشکستگي در اين هنر_صنعت وجود دارد. بنابراين هر فردي حاضر به سرمايه‌گذاري روي اين هنر_ صنعت نيست.

در ادامه اين نشست همچنين آزاده ياسمن نبي‌زاده گفت: طراحي پارچه‌ها در سه دوره پيش از تاريخ، دوره مادها تا حمله مغول و دوره پس از حمله مغول انجام شده است.

به گفته وي دوره مغول تأثير بسيار زيادي بر لباس اقوام ايراني داشته است. به طوري که نمي‌توان لباس مغول را از لباس محلي ايراني تفکيک کرد.

خطيب‌ شهيدي درباره اقدامات براي احياي هنر نساجي گفت: در حدود سه سال است که کار روي احياي نساجي و ابريشم بافي کاشان را شروع کرده و در اين استان چهار کارگاه در کاشان احيا شده است. ضمن آنکه تحقيقات و اقدامات ما براي احياي هنر نساجي کاشان تا دو سال ديگر ادامه دارد.

بنا بر اين گزارش،‌ علاقه‌مندان براي ديدن اين نمايشگاه صنايع دستي مي توانند از فردا ساعت 11 تا 20 به کاخ موزه سعد آباد واقع در خيابان سرلشکر فلاحي(زعفرانيه)، خيابان شهيد کمال طاهري مراجعه کنند يا براي اطلاعات بيشتر با تلفن‌هاي 27940252 تماس بگيرند.

115/



انتهای پیام/

کد خبر 1386122119