اين در حالي است که 85 درصد از اين بافت که هيچگونه ضوابط خاص ميراث فرهنگي بر آن حاکم نيست، مشکلات بيشتري نسبت به محدوده تاريخي دارد.
بر اساس اين گزارش، تدوين ضوابط محدوده بافت تاريخي مصوب سازمان بهسازي بافت شهري سازمان مسکن و شهرسازي درسال 1368هجري شمسي صورت گرفت و بديهي است لازم بود خيلي پيشتر از اين، طرح و ضوابط مذکور بازبيني شود که متوليان امر از جمله سازمان مسکن و شهرسازي تاکنون طرحي براي تصويب ارايه نکردهاند اين در حالي است که سازمان ميراث فرهنگي هميشه با بازبيني و بهسازي طرح مربوط موافق بوده و از آن استقبال کرده است.
گفتني است از سال 1368تاکنون به عنوان عدم وجود اعتبار، تعهدات مربوط به شهرداري در مورد بافت تاريخي در زمينه بهسازي معابر، گشايش معابر، ايجاد فضاي باز و تلفن شهري از جمله پارکينگ، فضاي سبز و ... اقدام در حد صفر بوده است. به عبارت ديگر همين طرح مصوب موجود نيز متأسفانه به حال رها شده و دلايل مختلف اجراي آن به تعويق افتاده است.
بنابراين گزارش سياستگذاري کلان شهرداري در محدوده بافت تاريخي در شهر زنجان طي سالهاي اخير بر اينگونه بوده که بهجاي تعامل و مساعدت با سازمان ميراث فرهنگي براي حل مشکلات و معضلات، باعث شده با اوج گرفتن نارضايتي مردمي سازمان ميراث فرهنگي مقصر اصلي شناخته شود.
در اين زمينه طرحهاي عمراني نيمه تمام در داخل شهر زنجان از جمله طرح سبزه ميدان نيز که در حاشيه محدوده بافت تاريخي قرار گرفته موجب تشديد مشکلات و معضلات شده است. به عنوان مثال از طرح سبزه ميدان طي سالهاي گذشته تنها تخريب تعدادي از بناهاي تاريخي انجام شده و هميشه به عنوان شروع طرح سبزه ميدان، يکي از بناهاي با ارزش واقع در محدوده مذکور مورد تعرض قرار گرفته است.
در اين راستا از جمله ميتوان به تخريب بناي با ارزش دخانيات در سال 1377، تخريب خانه وزيري و تخريب محوطه بناي ذوالفقاري و قطع اشجار در سال 1378 و نيز تخريب ديوار و سر در محوطه باغ و بناي دارايي در سال 1387 اشاره کرد.
اين در حالي است که اقدامات سازمان در ساليان اخير مجموعه تاريخي بازار زنجان را از اوضاع اسفناک پيشين به حالت قابل قبولي کنوني تبديل کرده و مرمت مجموعه مذکور را با اعتبارات ملي و استاني به مراحل پاياني رسيده که خود گوياي بخشي از تلاش هاي سازمان در راستاي بهسازي و ساماندهي محدوده مذکور است./118
انتهای پیام/