مقبره بايزيد بسطامي در شان اين مجموعه نيست

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان شاهرود گفت: مقبره بايزيد بسطامي در شان مجموعه تاريخي بسطام و اين عارف بزرگ نيست.

به گزارش روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، «حميدرضا حسني» اظهار داشت: مقبره فعلی عارف نامی بایزید بسطامی هیچگونه مطابقتی با شأن و جایگاه این مجموعه تاریخی و فرهنگی ندارد و طراحی مقبره جدید و تعویض سنگ قبر در برنامه کاری اين اداره قرار دارد.

وي گفت: سنگ کنونی مزار بایزید بسطامی متعلق به دوره قاجاریه و مربوط به محمد دیلمی معروف به قاضی ملک است که در دوران پهلوی دوم زمان ساخت سر در ورودی مجموعه (ورودی شمالی) از مزار قاضی ملک جدا و بر روی مزار بایزید نصب شده و متأسفانه در حدود یک ماه پیش قسمت کوچکی از سنگ مزار شبانه به سرقت رفته است.

حسني افزود: مقبره جدید این عارف نامی از طرف سازمان میراث فرهنگی طراحی شده و در صورت تأمین اعتبار کار ساخت آن آغاز مي شود.

مجموعه تاریخی بسطام در برگیرنده آثاری از دوران سلجوقی به بعد است.
 یکی از این آثار، مرقد و چله خانه «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطامی» ملقب به «سلطان العارفین» از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری است.
مرقد ابویزید یک قبر ساده در گوشه جنوبی صحن باز مجموعه تاریخی بسطام و در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان است، دیگر آثار تاریخی این مجموعه شامل ایوان ها، مساجد، مناره، برج، امامزاده و... است.

انتهای پیام/

کد خبر 1393122026