احیای جایگاه تمدنی سهروردی ضرورت دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تأسیس بنیاد شیخ اشراق با رویکرد مردمی و نخبگانی ضرورت دارد، گفت: جایگاه تمدنی سهرورد باید احیا شود.

به گزارش  میراث آریا، عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۴ در مراسم همایش ملی شیخ شهاب‌الدین سهروردی که در شهر سهرورد شهرستان خدابنده برگزار شد، با گرامیداشت ایام سوگواری اهل‌بیت (ع) و شهدای انقلاب اسلامی، به ویژه شهدای اقتدار ملی، بر ضرورت تقویت جایگاه تمدنی و معرفتی شهر سهرورد تأکید کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: برگزاری چنین مراسم‌هایی در بزرگداشت مفاخر علمی و فرهنگی کشور، نقش بسزایی در تمدن‌سازی ایران اسلامی دارد.

او با اشاره به جایگاه جهانی شیخ اشراق گفت: نوجوانان و جوانان حاضر در این جلسه باید بدانند که شیخ شهید، بنیان‌گذار مکتب حکمت اشراق، یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده فلسفی در شرق و غرب عالم است.

خسروپناه ادامه داد: چهره برجسته فلسفه اسلامی با وجود عمر کوتاه خود، تأثیری ماندگار بر جهان معرفت بر جای گذاشته است.

او با بیان اینکه شهر سهرورد، علاوه بر سابقه تاریخی و علمی، دارای ظرفیت‌های کم‌نظیر در حوزه طبیعت، گردشگری، صنایع‌دستی، و آثار تمدنی است، افزود: به همین دلیل پیشنهاد می‌شود. نخست تدوین و تصویب سند گردشگری حلال برای استان زنجان با محوریت شهر سهرورد، تکمیل پروژه مهم «اتوبان حکمت» از سهرورد به همدان، تأسیس «بنیاد ملی و بین‌المللی شیخ اشراق» با مشارکت فرهیختگان و خیرین، و با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این بنیاد نباید دولتی باشد، بلکه باید مردمی و نخبگانی اداره شود و نقش تسهیل‌گر آن در معرفی حکمت اسلامی و جریان‌سازی فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی بسیار مهم است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با رد شبهات نسبت‌ داده‌شده به مکتب اشراق اظهار کرد: شیخ اشراق نه‌تنها فیلسوفی تلفیقی نبوده، بلکه صاحب یک مکتب مستقل و عمیق فلسفی است. این‌که او پیش از ۴۰ سالگی به چنین مرتبه‌ای رسید، نشان‌دهنده نبوغ بی‌نظیر اوست؛ همان‌گونه که امروز نیز شاهد ظهور نخبگان جوانی هستیم که پیش از چهل‌سالگی به درجه استادتمامی رسیدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران اسلامی همواره مهد پرورش نوابغ در عرصه علم و حکمت بوده است، و وظیفه ما در قبال این میراث گران‌سنگ، حمایت، ترویج و نهادینه‌سازی آن برای نسل‌های آینده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شیخ اشراق، شهاب‌الدین یحیی سهروردی، حکیمی است که در فضای فکری خاصی رشد یافت، افزود: او از نوجوانی به مطالعه آثار افلاطونیان و حکمای یونان توجه داشت، اما تمرکز اصلی‌اش بر حکمت مشاء بود.

خسرو پناه با بیان اینکه شیخ اشراق در سی‌وسه‌سالگی، حکمت اشراق را بنا نهاد، افزود: شیخ اشراق نه‌تنها در فلسفه نظری، بلکه در فقه و اصول نیز جایگاه کم‌نظیری داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اما آن‌چه سهروردی را متمایز می‌سازد، متدولوژی فلسفی مبتنی بر «علم حضوری» و تبدیل آن به «علم حصولی» است، بیان داشت: این رویکرد، ستون فکری حکمت اشراق را شکل می‌دهد. فلسفه او، فلسفه‌ای نورانی است، او به‌راستی، بنیان‌گذار فلسفه‌ای است که می‌توان آن را فلسفه علم‌الانوار نامید.

او با بیان اینکه سهروردی در عصری می‌زیست که با چالش‌های متعددی روبه‌رو بود، گفت: تعارض فلسفه با کلام، چالش فلسفه و عرفان، و... از جمله چالش‌ها بود.

خسروپناه با بیان اینکه او در حکمت نورانی خویش، نظام هستی را بر پایه نور و ظلمت بنا نهاد، با نگاهی عرفانی اما عقلانی، متکی بر کشف و شهود، اما در چارچوب منطقی و برآمده از تأمل، گفت: سهروردی با شهادت در جوانی، راهی را گشود که قرن‌ها بعد، حکمایی چون علامه طباطبایی آن را ادامه دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیخ اشراق با تأسیس حکمت اشراق، نه‌فقط مکتبی فلسفی، بلکه نظامی تمدنی بنا نهاد؛ نظامی که هم متکی به میراث ایران‌زمین بود، هم به حقیقت وحی و قرآن، و هم به مکاشفه و تأمل. این هنر بزرگ اوست که توانست سه حوزه اندیشه‌ای عرفان، فلسفه، و کلام، و نیز دو قلمرو تمدنی اسلام و ایران را در نقطه‌ای مشترک جمع کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404050800435
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha