گردشگری، ابزاری کلیدی برای تحول پایدار

سازمان جهانی جهانگردی (unwto) در سال ۲۰۲۵ شعار، گردشگری و تحول پایدار را برگزیده است. انتخاب به این شعار بیانگر آن است که گردشگری امروز تنها صنعت خدماتی یا اقتصادی نیست، بلکه ابزاری کلیدی برای ایجاد تحول پایدار در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به شمار می‌رود.

مهران حسنی پژوهشگر و تحلیلگر سیاست توسعه گردشگری و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در یادداشتی نوشت: با توجه به چالش‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، بحران‌های زیست محیطی، فشار بر منابع طبیعی و نابرابری‌های اجتماعی، توجه به این شعار ضرورتی راهبردی و آینده نگرانه دارد. 

گردشگری از ظرفیت منحصر به فردی برای پیوند دادن اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست برخوردار است. این ظرفیت‌ها را می‌توان در چهار بعد اصلی مورد تحلیل قرار داد 

از بعد اقتصادی، گردشگری پایدار امکان تنوع بخشی به اقتصاد ملی و محلی، ایجاد شغلی پایدار و جذب سرمایه گذاری سبز را فراهم می‌کند. تمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و گردشگری اجتماع محور، می‌تواند پایه‌های اقتصاد مقاومتی را تقویت کند.

از منظر اجتماعی و فرهنگی، گردشگری مسئولانه می‌تواند عاملی برای تقویت مشارکت اجتماعی، کاهش نابرابری‌ها و توانمندسازی زنان و جوانان باشد. همچنین این صنعت نقشی تعیین کننده در باز آفرینی آیین‌ها، صیانت از میراث ناملموس و ارتقای هویت فرهنگی دارد.

از جنبه زیست محیطی، بهره گیری هوشمندانه از منابع طبیعی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت پسماند و کاهش ردیابی کربنی در تاسیسات گردشگری می‌تواند در حفاظت از اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی اثر گذار باشد. توسعه اکوتوریسم و بومگردی در این مسیر اهمیت ویژه‌ای دارد.

و بالاخره از بعد فناورانه و مدیریتی، تحول دیجیتال در بازار یابی و مدیریت مقصد به کارگیری داده‌های کلان برای سیاستگذاری و نوع آوری در مدل‌های خدماتی از الزامات دستیابی به تحول پایدار است. فناوری‌های نوین می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و کیفیت تجربه را ارتقا دهند. 

تحقق شعار گردشگری و تحول پایدار، نیازمند همگرایی و اقدام هماهنگ بین همه ذی نفعان است. دولت‌ها و سیاست گذاران باید با تدوین اسناد ملی گردشگری پایدار، وضع قوانین حمایتی و طراحی سیاست‌های تشویقی، بسترهای نهادی و قانونی را فراهم کنند.

همچنین بخش خصوصی، باید به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سبز، طراحی تجربه‌های گردشگری مسئولانه و به کارگیری فناوری‌های پاک حرکت کند. و جوامع محلی نیز، نقش بی بدیل در مدیریت پایدار مقاصد دارند و می‌توانند از طریق تولید صنایع‌دستی، عرضه محصولات محلی، حفاظت از فرهنگ بومی را محقق کنند.

در این بخش، نقش دانشگاه‌ها و نهادهای مدنی با تولید دانش، پژوهش و آموزش، می‌توانند فرهنگ پایداری را ترویج دهند و در نهایت اینکه، گردشگران نیز به عنوان یکی از ذینفعان اصلی، در مقام مصرف کنندگان نهایی باید انتخاب‌های مسئولانه و پایدار داشته باشند.

برای تحقق عملی این شعار در سطح ملی و منطقه‌ای، نقشه راهی با محورهای زیر ضروری است: سیاستگذاری و حکمرانی از طریق تدوین سند جامع گردشگری پایدار هماهنگ با اهداف توسعه پایدار و ایجاد ساختار حکمرانی مشارکتی بین دولت، بخش خصوصی و جامعه محلی و ایجاد زیر ساخت‌ها و سرمایه گذاری، با توسعه زیر ساخت‌های اقامتی و حمل و نقل سبز، حمایت از سرمایه‌گذاری گردشگری روستایی و بوم‌گردی و طراحی مدل‌های مالی نوین برای جذب سرمایه‌گذاری پایدار، و نکته قابل اهمیت دیگر، آموزش و توانمند سازی با اجرای برنامه‌های آموزشی برای فعالان گردشگری، ایجاد مهارت‌های نوین برای زنان و جوانان و ارتقای آگاهی گردشگران نسبت به مصرف مسئولانه، و موضوع دیگر در حوزه فناوری و نوآوری است که با بهره گیری از هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند مقصدها، توسعه پلتفرم‌های دیجیتال برای معرفی گردشگری پایدار و حمایت از استارت آپ‌های خلاق عملی خواهد شد.

لازم به ذکر است که موفقیت نقشه راه پیشنهادی ارائه شده در پایش و ارزیابی، منوط به طراحی شاخص‌های بومی برای سنجش میزان پایداری، گزارش دهی شفاف و مستمر و ایجاد ساماندهی هشدار و مدیریت بحران در گردشکری است.

سخن پایانی اینکه، شعار سال ۲۰۲۵، گردشگری و تحول پایدار، صرفا یک عنوان نمادین نیست، بلکه فراخوانی جهانی برای تغییر نگرش‌ها، اصلاح سیاست‌ها و حرکت به سوی آینده‌ای پایدار است. اگر فعالان این صنعت در تمام سطوح بتوانند مسیر تحول را با مسولیت پذیری، خلاقیت و نوآوری طی کنند، گردشگری می‌تواند به موتور محرکه‌ای که از آن یاد می‌شود، برای توسعه‌ای پایدار و متوازن در سطح جهانی و کشوری تبدیل شود. آینده گردشگری، آینده‌ای سبز، مسئولانه و تحول آفرین خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1404062301582
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha