جامعه ایرانی نیازمند این است که خود را در آینه حافظ بازبینی کند

مراسم بزرگداشت لسان الغیب حافظ شیراز در شامگاه شنبه 19 مهرماه 93 در بارگاه خواجه حافظ و با حضور جمعی از ادبا ، شعرا ، فرهیختگان و همچنین با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، سلطانی فر معاون ریس جمهور و مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ، آیت ا... ایمانی امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان ، احمدی استاندار فارس و مصیب امیری دبیر ستاد بزرگداشت حافظ و مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی برگزار شد و مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اولین سخنران این برنامه بود . 

  

امیری گفت : معشوق زمینی و آسمانی در اشعار حافظ وجود دارد . حافظ شاعر غزل است و غزلیات او تاسی از اندیشه والای او دارد که تکیه بر این مبانی پندآمیز و حکیمانه او ، دل عارفان دنیا را تسخیر کرده است .

وی افزود : مجموعه فرهنگی هنری حافظ برای توسعه ، نیازمند عنایت بیشتر دولت تدبیر و امید است . احیای مجموعه حافظیه و ساخت باغ موزه مشاهیر در جوار این مجموعه نیاز به عنایت دولت و تخصیص اعتبار ویژه دارد  و امیدواریم حمایت های دولت از مجموعه حافظیه گره گشای این بخش باشد . 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی سخنرانی در این مراسم گفت : روز بزرگداشت حافظ فرصت مغتنمی برای ما ایرانیان است که با قصه او شبی کنار هم داشته باشیم . 

وی ادامه داد: من حافظ شناس نیستم اما مثل هر ایرانی حافظ دوستم و به نمایندگی از دولت ایرانی آمده ام که به شاعر بزرگ ادای احترام کنم . 

جهانگیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در 600 سالگی تولد حافظ به خوبی جایگاه او را در جامعه تبیین کردند و فرمودند تا کنون هیچ شاعری همچون حافظ در دل مردم نفوذ نکرده است . همه اقشار مردم شرح حال خود را در اشعار حافظ یافته اند . شاعری که لفظ و محتوا را به اوج رساند و شیرین  ترین گفته را دارد . 

معاون اول رئیس جمهور افزود: از این باب برای شما نکته دانان به گزاف سخن نمی گویم از داشتن ذهن لطیف و زبان هنرمندانه شما محرومم . جامعه ایرانی نیازمند است که خود را در آینه باز بینی حافظ ببیند ما نیازمند نگاه حافظانه به جهان هستیم نگاه  حافظ نقادانه و موشکافانه و در عین حال صریح است . 

وی گفت: چند مقوله اساسی حافظ  \" درک فرصت ها و مغتنم شماردن اوقات ،\" تقدم عدالت و دادگری در حکمرانی ،\"مدارا و پرهیز از خشونت و نگاه اعتدالی به زندگی اجتماعی و رفع افراط و زور مداری است.

جهانگیری در ادامه به ساخت باغ موزه مشاهیر فارس اشاره کرد وگفت: این پروژه تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.

خانم اسکارچیا آخرین سخنران این برنامه بود که از سفر خود و همسرش به ایران گفت:  آخرین باری که به کشور شما سفر کردم 9 سال پیش با همسرم بود که هر دوی مایک تیم داشتیم .

وی ادامه داد: این آخرین سفر ما به ایران بود که از ایذه به اصفهان رفتیم . همسرم محو زیبایی ایران شده بود . بیان آن حس به زبانمان نمی آمد . یکی از بزرگترین زیبایی های ایران حافظ بود که ما را دلبسته این کشورکرد . چیزی که می توانم به شما اطمینان بدهم این است که با تمام نیرویی که در توان دارم شناخت شما به کشورهای دیگر باشد . من فارسیم شکسته شده ولی احساس من همیشه به ایران و شیعه قوی خواهد بود . 

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139307207