بخش گردشگری خراسان جنوبی به طور ویژه دیده شود

هفتمین و آخرین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال 93 با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعی از مدیران کل و اعضای دستگاه‌های اجرایی این کارگروه و فعالین بخش گردشگری استان برگزار شد.

بخش گردشگری خراسان جنوبی به طور ویژه دیده شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش گردشگری استان باید به طور ویژه دیده شود و دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند تا زیر ساخت های گردشگری استان فراهم شود.

همایون نخعی‌نژاد ضمن تشکر از اعضای کارگروه در همکاری برای بستر سازی مناسب صنعت گردشگری اظهار اشت: صنعت گردشگری محور توسعه استان است و باید از این موضوع نهایت بهره‌برداری را بکنیم.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن پایان سال دستگاه‌های اجرایی باید برای خدمات سفر تمام توان خود را به کار گیرند تا سفر خوشی را برای مسافران داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه همه ما باید در آخر سال ارزیابی از عملکرد خود داشته باشیم، یادآور شد: همچنین کسانی که از خدمات بهره‌مند می‌شوند نیز باید ارزیابی داشته باشند و بدون تعارف همدیگر را نقد کنیم.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه هدف ما این است که با توجه به توانمندی‌های استان آن را به عنوان هدف گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم، ادامه داد: همه دستگاه‌ها موظف هستند تا امکانات خود را بسیج کنند تا تورهای خارجی با خاطرات خوبی از استان ما خارج شوند.

وی با بیان اینکه از زمان ورود تا انتهای کار باید دهیاران با تورهای همکاری کنند، گفت: تامین وسایل نقلیه این تورها با اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان است و باید وسیله ایمن برای آنها تهیه کنند.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ما باید زیرساخت‌های گردشگری را با کمک هم عملیاتی کنیم، اضافه کرد: در بخش اقامتگاه‌ها باید کار شود تا فضای مناسبی را متناسب با میل و نیاز گردشگران داشته باشیم.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه ما باید در بخش گردشگری متناسب با نیازها سرمایه‌گذاری کنیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت استان اگر برنامه‌ریزی درست شود می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی برای مردم استان داشته باشد.

هزینه‌کرد 80 میلیون تومانی برای چاپ کتابچه راهنمای مسافر خراسان جنوبی


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: برای تهیه کتابچه راهنمای مسافر در نوروز سال آینده 80 میلیون تومان هزینه شده است.

 رمضانی گزارشی از مصوبات جلسه قبل ارائه داد و افزود: در جلسات قبل مصوب شد ادارات کلی از جمله آب منطقه‌ای، شرکت گاز و شهرداری‌ها پاسخ استعلامات مناطق نمونه گردشگری را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه کمیته فنی تا آخر همین هفته برگزار می‌شود، تصریح کرد: تهیه کتابچه راهنمای مسافر و نوروز سال آینده اجرایی شده است و در حال چاپ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در تهیه این کتابچه برخی از دستگاه‌ها کمک کردند، یادآور شد: مبلغ 80 میلیون تومان هزینه چاپ آن شده است و بیش از 50 درصد آن را خودمان تامین کردیم. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و شرکت نفت مساعدت کردند.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای اجرای همایش آشناسازی توراپراتورها انجام شده است و مبلغ 50 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: مقدمات آن هماهنگ شده است و امید است در اعتبارات سال آینده پیش‌بینی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه برای برگزاری توراپراتورهای خارجی وزارت خارجه قرار بود، پیگیری کند، افزود: در این راستا تعداد زیادی اعلام آمادگی کردند و شبکه العالم جمهوری اسلامی این برنامه را پوشش می‌دهد.

رمضانی با بیان اینکه فعالیت‌های گردشگری در استان رو به رشد است، اضافه کرد: در همین چند روز گذشته تور آلمانی برای دیدن جاذبه کویری و تور فرانسوی برای دیدن کویر حیدرآباد به استان ما سفر کردند.

وی با بیان اینکه در سال جاری پرداخت یارانه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری پیگیری شده است، تصریح کرد: امسال برای هتل عماد نظام فردوس 123 میلیون تومان یارانه، مجتمع بین راهی خاطره 33 میلیون تومان، مهمان‌پذیر نهنبدان 2 میلیون و 200 هزار تومان، هتل امیر طبس 12 میلیون تومان، مجموعه بین راهی فردوس 8 میلیون تومان، حوض و رباط قاین 35 میلیون تومان، نارنجستان طبس 85 میلیون تومان یارانه پرداخت شده است و در مجموع 30 میلیارد تومان معرفی به صندق توسعه ملی داشتیم که برخی محقق شده است و برخی نیاز به کمک بانک‌ها دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به روستاهایی که هدف گردشگری هستند در استان، یادآور شد: برای این روستاها هر کدام 10 میلیون تومان در بخش گردشگری در نظر گرفته شده تا در این بخش هزینه شود.

رمضانی با بیان اینکه به 34 روستایی که در مسیر روستاهای هدف گردشگری هستند مبلغ 2 میلیون تومان برای نصب تابلو به آنها پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: بخش گردشگری صنعت فرابخشی است و باید به هم برای پیشبرد آن کمک کنیم.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی نیز گفت: این اداره کل در نوروز 94 خدمات متفاوتی در دستور کار دارد. 

مرتضی عربی با بیان اینکه جشنواره بیابان گردی سال آینده با حضور 500 نفر در استان برگزار خواهد شد، خواستار همکاری دستگاههای اجرایی در تامین امنیت، اتوبوس، اجرای برنامه های فرهنگی، چادر، آمبولانس و ... شد.

سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی برای مجتمع‌های رفاهی خراسان جنوبی

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش مجتمع‌های خدماتی رفاهی در حال بهره‌برداری استان به میزان 20 میلیارد تومان بوده است.

ابراهیم نصری اظهار اشت: یکی از ارکان اصلی صنعت جهانگردی صنعت حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل حاصل مسافرت و اقامت مردم در خارج از مناطق بومی خود است، تصریح کرد: توسعه حمل و نقل در بخش دولتی و خصوصی تاثیر عمده‌ای بر رشد و هدایت این صنعت داشته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی یادآور شد: فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان شرط اصلی توسعه گردشگری جمعی است چراکه گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار داده و برای دسترسی به مقاصد گردشگری، انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری گردشگران می‌گذارد.

نصری با بیان اینکه بخش عمده گردشگری در حمل و نقل جاده‌ای بر عهده ناوگان اتوبوسرانی است، ادامه داد: شرکت‌های اتوبوس‌رانی خدمات متنوعی از خدمات گردشگری تا حمل و نقل مسافر به صورت شهری و بین شهری و برون‌مرزی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه خدمات شرکت‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: این خدمات شامل مسیرهای سریع‌السیر بین‌المللی و داخلی، اتوبوس‌های دربستی، اتوبوس‌های گردشگری و خدمات انتقال مسافر از فرودگاه به هتل و برعکس است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی افزود: سازمان حمل و نقل استان در راستای توسعه گردشگری اقداماتی از جمله احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی، نوسازی ناوگان مسافری و احداث پایانه مرزی ماهیرود را انجام داده است.

نصری با اشاره به ابتدای تاسیس اداره کل حمل و نقل در سال 84 اضافه کرد: از آن زمان تاکنون 21 باب مجتمع خدماتی رفاهی در استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد 10 مورد مجتمع خدماتی و رفاهی در استان در حال ساخت است، تصریح کرد: همچنین تعداد 10 مورد در حال اخذ استعلام‌های مربوطه و تحویل زمین است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد هشت مورد در محورهای مواصلاتی مکان‌یابی شده است، یادآور شد: این مجتمع‌ها در حال تکمیل پرونده است و به زودی موافقت اصولی برای آنها صادر می‌شود.
نصری با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش مجتمع‌های خدماتی رفاهی در حال بهره‌برداری استان به میزان 20 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده در این راستا بیش از 250 نفر است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای نوسازی ناوگان مسافربری در استان گفت: این اقدامات شامل مکاتبه با فرمانداری‌های شهرستان‌های استان، نصب اطلاعیه در پایانه‌های مسافربری، اطلاع‌رسانی از طریق جراید، مکاتبه با انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافر، معرفی متقاضیان برای نوسازی ناوگان مینی‌بوس به تعداد 6 نفر و معرفی متقاضیان برای نوسازی ناوگان سواری کرایه به تعداد 80 نفر بوده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری پیگیری و هماهنگی از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان حمل و نقل مسافر انجام شده است، اضافه کرد: تعداد ناوگان اتوبوسی استان 385 دستگاه است و عمر میانگین آنها 14.7 سال است.

نصری خاطرنشان کرد: تعداد ناوگان سواری کرایه استان 419 دستگاه است که عمر میانگین آنها 5.8 سال است.
ترمینال فرودگاه بین‌المللی بیرجند سال آینده توسعه می‌یابد
مدیر فرودگاه بین‌المللی خراسان جنوبی از احداث طرح توسعه ترمینال فرودگاه بین‌المللی بیرجند از سال آینده خبر داد. 
هادی سلامی در زمینه حمل و نقل هوایی و گردشگری، اظهار داشت:  ساخت ترمینال بین‌المللی فرودگاه بیرجند از 5 هزار متر به 10 هزار متر مربع وسعت مورد تصویب فرودگاه‌های کشور قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با هماهنگی و همکاری معاونت عمرانی استانداری در سال آینده در راستای توسعه این ترمینال کلنگ‌زنی می‌شود.

خراسان جنوبی با 20 درصد کاهش تصادفات رتبه اول کشور
نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: : امسال با تمهیداتی که انجام شد خراسان جنوبی با 20 درصد کاهش تصادفات رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کرده است.

مهدی آرزومندان بیان کرد: در ایام نوروز 17 اکیپ نوروزی با 140 نفر راهدار در 35 محور به مساحت 2 هزار 200 کیلومتر به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: در این ایام 24 اکیپ راهداری، 22 راهدارخانه و 28 گشت راهداری مجهز به جی‌پی‌اس در جاده‌های استان مستقر هستند.

نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: 25 تابلو جاده‌ای نیز در راستای شناسایی و اطلاع گردشگران و مسافران توسط این نهاد با اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان آماده شده که میراث فرهنگی در راستای نصب آن در مسیرهای مدنظر اقدام می‌کند.

برگزاری سومین جشنواره منطقه ای مجسمه های نمکی در فروردین ماه 94 در خراسان جنوبی
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری سومین جشنواره منطقه ای مجسمه های نمکی در فروردین ماه 94 در در تالاب کجی نمکزار نهبندان خبر داد و گفت: امسال در این جشنواره استان یزد، سیستان بلوچستان و خراسان رضوی  و خراسان جنوبی شرکت خواهند کرد.
 
سید علی زمزم با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان منطقه بکر با گونه های گیاهی و جانوری مختلف است، بیان کرد: برگزاری این جشنواره در شناساندن پتانسیل های منطقه گردشگری نمکزار کجی نهبندان به عنوان منحصر به فردترین نمکزار در شرق کشور و معرفی جاذبه های طبیعی و خدادادی این منطقه به گردشگران بسیار موثر است.

جشنواره کویرنوردی و بیابان گردی زیرکوه در سال آینده برگزار می شود
مدیرعامل شرکت توسعه بیابانگردی گفت: جشنواره کویرنوردی زیرکوه در سال آینده انجام می‌شود و باید تمام ادارات مرتبط نهایت همکاری را داشته باشند.

سیداحمد رونقی اظهار داشت: در راستای توسعه گردشگری بیش از 80 برنامه مستند ساخته شده است.

وی از برگزاری برنامه حمایت از جامعه بومی محروم توسط گردشگران در نهبندان خبر داد و تصریح کرد: برگزاری این برنامه 2 میلیون و 500 هزار تومان را نصیب مردم این روستا کرد و همچنین حمایت‌های مادی و غیرنقدی نیز عاید آنها شد.

مدیرعامل شرکت توسعه بیابانگردی با بین اینکه جشنواره بیابان‌گردی ایران در سال جاری اجرا شده است، یادآور شد: جشنواره کویرنوردی زیرکوه در سال آینده انجام می‌شود و باید تمام ادارات مرتبط نهایت همکاری را داشته باشند.

رونقی از راه‌اندازی نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان در نهبندان خبر داد و ادامه داد: در نوروز سال آینده چهار گردشگر فرانسوی وارد استان می‌شوند و از کویر حیدرآباد نهبندان بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرونده توسعه گردشگری کویر لوت نهبندان بحث ثبت جهانی آن مطرح شده و پرونده آن به یونسکو ارسال شده است، گفت: چالش استان بیابانی بودن آن است و فقر زمین نیز می‌تواند موضوع دیدنی برای گردشگران باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه بیابانگردی ایران با بیان اینکه خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی است و نخل‌های بیش از 20 متر در دهسلم نهبندان در زیر شن دفن شده است.

رونقی به جذابیت‌های کویری استان از جمله  رالی صحرا، موتورسواری، موتورهای چهار چرخ و اسکی شن است که اکنون پتانسیل خوبی برای استان محسوب می‌شود و بلندترین قله شنی استان با ارتفاع 520 متر از بزرگترین قله ماسه‌ای چین پیشی گرفته است، اشاره کرد.

اردیبهشت 94 خراسان جنوبی میزبان تور از کشور لیتوانی

مسئول آژانس آسیا پرواز بیرجند ضمن بیان اینکه آبان ماه سال جاری یک تورلیدر از کشور لیتوانی برای شناخت و ایرانگردی از ایران به خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند سفر کرد، افزود: اردیبهشت 94 این تور لیدر با یک تور از کشور لیتوانی بعد از تهران گردی وارد خراسان جنوبی می شود.

احمد کاشانی افزود: در این سفر سه روزه (سوم تا پنجم اردیبهشت) از روستای چنشت، بافت روستای فورگ، فردوس،  طبس بازدید خواهد شد.

وی خواستار هماهنگی دهیارها در روستا و فرمانداران، فراهم نمودن یک دستگاه VIP برای ترانسفر خارج استان، هدیه ارزشمند صنایع دستی و سوغات محلی و ... شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1393122023