نکات تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم/ گردشگری راهی برای بیداری دل‌ها

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است و خیلی از ما روزه‌داران در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری می‌کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده می‌کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از خبرگزاری فارس، تصمیم گرفتیم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم که امروز به سراغ جزء هفدهم قرآن کریم رفته‌ایم.

جزء هفدهم شامل سوره‌های انبیا و حج است. انبیا به معنی پیامبران است. نام پیامبران در این سوره بیش از سایر سوره‌ها ذکر شده است (در کل قرآن، نام ۲۵ پیامبر آمده که ۱۶ مورد آن در این سوره است.)

گردشگری برای بیداری دل‌ها

یکی از آیات قرآن آیه 46 سوره حج است که خداوند می فرمایند: «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ» (آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دل‌هايى داشته ­باشند كه [حقيقت را] با آن درك­ كنند يا گوش‌­هايى كه با آن [نداى حق را] بشنوند؟! زيرا [بسيار مى­شود كه] چشم‌­هاى ظاهر نابينا نمی‌­شود؛ بلكه دل‌هايى كه در سينه‌هاست كور مى‌شود.)

ویرانه‌های کاخ‌های ستمگران و مساکن ویران‌شده جباران و دنیاپرستان که روزی در اوج قدرت می‌زیستند، هر یک در عین خاموشی هزار زبان دارد و با هر زبانی هزاران نکته می‌گویند. این ویرانه‌ها، کتاب‌های گویا و زنده‌ای است از سرگذشت این اقوام سرکش، از نتایج اعمال و رفتارشان از برنامه‌های ننگین و کیفر شومشان. این زمین‌های خاموش و آثاری که در این ویرانه‌ها به چشم می‌خورد، چنان نغمه‌های شورانگیزی در جان انسان می‌دهد که گاه مطالعه یکی از آن‌ها به اندازه مطالعه یک کتاب قطور به انسان درس می‌دهد و با توجه به تکرار تاریخ که اصل اساسی زندگی انسان‌هاست، آینده را در برابرش مجسم می‌کنند. آری مطالعه آثار گذشتگان گوش را شنوا و چشم را بینا می‌سازد و به همین دلیل در بسیاری از آیات قرآن دستور جهانگردی داده شده است اما جهان‌گردی الهی و خلاقی که دل عبرت‌بین از دیده بیرون آید و ایوان مدائن و قصرهای فراعنه را آیینه عبرت بداند.

برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

انتهای پیام/

کد خبر 14020119622231

برچسب‌ها