خسرو احمدی خویی
انسان موجودی اجتماعی و رشد آن در گرو زندگی جمعی و تعاون با دیگر همنوعان خود است.
از عمومیترین پدیده تعاون و مشارکت بشری، وقف بوده که از قدیمیترین دورههای تاریخی در جوامع مختلف وجود داشته است و چون به نحوی تمام ابعاد یک جامعه را شامل میشود؛ میتوان از آن بهعنوان یک نظام نام برد اما بهتازگی در آماری قابل تاًمل روند وقف کردن وارد مسیری نزولی شده و در سالهای اخیر بهشدت کاهش یافته است.
این آمار اُفت جدی در انگیزه و توان وقفکنندگان در نیم دهه گذشته را در کنار بی اعتمادی عمومی نسبت به حفظ آثار نشان میدهد، در حالی که توجه به این پدیده میتواند باعث رشد اقتصادی، رفاه عمومی، زدودن و دستکم کاهش چشمگیر فقر و محرومیت و آثار شوم آن در جامعه شود.
وقف که به عنوان عملی صالح و باقی و مصداق روشنی از تعاون، تعاضد و انفاقی عاری از منت است موجب جاودان ساختن نام واقف شده و وی را به نوعی خلود و بقا میرساند.
در دوران قبل از اسلام وقف بهصورت پیشکش به معابد و پرستشگاهها بود، در ایران نیز نذورات شامل وقف اموال به آتشکدهها و معابد میشُد و مرحله نخست توسعه وقف در ایران اسلامی با تصرف زمینهای مفتوحالعنوه آغاز شد.
موقوفات از دیدگاه اقتصادی شامل موقوفات دارای درآمد و فاقد درآمد بوده و از جمله مصادیق آن در اسلام، مساجد، مدارس، کتابخانهها و بیمارستانها است.
در بازدید نگارنده در سال ۱۴۰۰ از چهار در ورودی متعلق به اماکن مذهبی استان چهارمحال و بختیاری که مربوط به دوران صفوی و قاجار هستند و اکنون در ساختمان اوقاف و امور خیریه استان نگهداری میشوند، اهمیت وقف بهخوبی آمده و این موضوع در کنار سایر نوشتهها نمایانگر اعتقادات، باورها و سنتهای مردمان بوده است.
درهای یادشده متعلق به چهار امامزاده «خاتون گوشه، سید بهاءالدین شیخشبان، حارثبن علی جمالو و سید محمداکبر دستگرد» بوده و در سال ۱۴۰۰ پرونده ثبتی این آثار از سوی نگارنده تهیه و در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
انتظار می رود با ادامه همکاری ادارهکل اوقاف و امور خیریه و ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری شاهد ثبت آثار و اشیای تحت مالکیت سازمان اوقاف در فهرست آثار ملی بود که این مهم در نهایت باعث معرفی آثار، احیا و نشان دادن جایگاه وقف، تقویت پاسداری و حفاظت از این آثار خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما