ارزش تولید سالانه صنایع‌دستی مازندران تا ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفت: طی سال‌های اخیر۳۰ هزار مجوز صنایع‌دستی در مازندران صادر یا تمدید شده و ارزش تولید سالانه این حوزه ۳۲۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، عاطفه شعبانی روز شنبه ۶ دی ماه جاری در نشست تخصصی «نقش دانشگاه در توسعه صنایع‌دستی» که در دانشگاه مازندران برگزار شد، با بیان اینکه صنایع‌دستی مازندران ظرفیتی بزرگ در انتظار هم‌افزایی دانشگاه و صنعت است، گفت: آخرین وضعیت صنایع‌دستی استان، چالش‌های زنجیره ارزش و راهکارهای توسعه این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: براساس گزارش ارائه‌ شده در این نشست، صنایع‌دستی مازندران طی دو سال اخیر در ۷۰ رشته مصوب و ۲۰ رشته بومی فعال است؛ رشته‌هایی همچون هنرهای چوبی، نساجی سنتی، سفال و سرامیک، رودوزی‌های سنتی، حصیربافی و نمدمالی. تاکنون ۱۱ هزار هنرمند در استان شناسایی و دارای مجوز شده‌اند و سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به این جامعه هنری، افزوده می‌شود.

او همچنین ادامه داد: طی سال‌های اخیر۳۰ هزار مجوز صنایع‌دستی در مازندران صادر یا تمدید شده و ارزش تولید سالانه این حوزه ۳۲۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه در حوزه عرضه و فروش نیز هر سال حدود ۹۰ بازارچه موقتی در استان برپا می‌شود و ۱۵۰ فروشگاه مجاز فعالیت دارند؛ یادآور شد: ارزش فروش داخلی صنایع‌دستی استان ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش صادرات آن عمدتاً چمدانی حدود ۱۵ هزار دلار برآورد می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تصریح کرد: تاکنون ۱۵۱ مهر اصالت ملی و ۱۳ مهر بین‌المللی برای محصولات مازندران اخذ شده و ۶ خانه صنایع‌دستی نیز فعال‌اند. 

او با بیان این مطلب که مازندران از نظر فروش در رتبه سه استان برتر کشور و در کیفیت و کمیت تولید رتبه نخست شمال کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: با وجود این ظرفیت‌ها، چالش‌هایی همچون ضعف بازاریابی، بسته‌بندی، برندسازی و دسترسی به بازارهای گسترده‌تر، فاصله محصولات با نیازهای نسل جدید، تأمین پایدار مواد اولیه و نبود صادرات سیستماتیک، روند توسعه صنایع‌دستی استان را کند کرده است.

شعبانی در این نشست تأکید کرد: که برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع‌دستی، باید ارتباط مؤثر میان تولیدکنندگان، فروشندگان، مصرف‌کنندگان و تسهیلگران شکل بگیرد و روایت‌گری فرهنگی، نوآوری در طراحی، استانداردسازی و بازخوردگیری از مشتری تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1404100600359
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha