بهگزارش خبرنگار میراث آریا، در این نمایشگاه، آثار صنایعدستی هشت هنرمند در هشت غرفه در رشتههای نقاشی روی شیشه (محمد بنی جواد)، زیورآلات سنتی (شهرزاد علییاری)، میناکاری و فیروزهکوبی (ندا عالی مهر)، تراش شیشه (محمد نباتی)، کیف گلیمی (اصفهانی)، محصولات چرمی (سید امیر حسینی)، شیشهگری سنتی (محمد نوری)، گلیم و بافتههای سنتی ( اسلام گلنظری) در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.
بهمنظور آشنایی بیشتر با هنرمندان این نمایشگاه به سراغ آنها رفتیم و گفتوگو کردیم.
تحریمها در روند کاری ما بسیار تاثیر گذاشت
اسلام گلنظری از سال ۱۳۵۰ در رشته گلیم بافی فعالیت میکند. او گفت: «از اوضاع گلیمبافی در ایران بهطور کلی راضی هستم اما یکسری مشکلات همچنان وجود دارد؛ مثلا در سراسر کشور همزمان چند نمایشگاه گلیم و فرش برگزار میشود که تداخل زمانی با یکدیگر دارند یا اطلاعرسانی لازم درباره برپایی نمایشگاهها در اختیار مردم قرار نمیگیرند.»
او افزود: «اما مشکل اساسی که طی سه سال اخیر در روند کار وی تاثیر گذاشته بود تحریمها و بسته شدن حسابهای بانکی در کشورهای اروپایی بود. با توجهها به اینکه نمایشگاههای صنایعدستی در این کشورها بسیار مورد استقبال قرار میگیرد و از جهت مالی و توسعه فرهنگ ایرانی بسیار موثر است باید به آن توجه ویژه شود.»
عشق به کار هنری باعث ادامه مسیر میشود
ندا عالیمهر یکی از هنرمندان و مدرسان فعال در عرصه فیروزکوبی و میناکاری است که این هنر از هنرهای خانوادگی آنهاست. او نیز گفت: «در کار هنری مشکلات زیادی وجود دارد و فقط عشق به این کار است که سبب میشود به مسیر ادامه داد، اما خدا را شکر این موانع به لطف تلاشهای خانوادهام تا حدودی بر طرف شده است.»
او افزود: «حمایت و توجه به آثار هنرمندان و صنایعدستی چه از طرف مسئولان و چه از طرف مردم نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است؛ اما همچنان مشکلاتی وجود دارد؛ مثلا وقتی نمایشگاه در مصلی تهران برگزار میشود هنرمندان برای شرکت در آن باید هزینه پرداخت کنند این در حالی است که هنرمند برای خلق اثر هنری هزینه و وقت زیادی صرف میکند و این آثار، نماد فرهنگ، تمدن و هنر یک ملت است.»
نمایشگاه صنایعدستی در مدارس بر اساس امضاء تفاهمنامه همکاری میان سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگردی و وزارت آموزشوپروش قرار است هفت هفته در هفت مدرسه از مناطق مختلف شهر تهران و در رشتههای مختلف برگزار شود.
شهرزاد علی یاری، هنرمند فعال حوزه زیورآلات سنتی نیز میگوید: «از فروش دستبندهای دستساز و چرم، نسبتا راضی هستم.»
او افزود: «من تجربه شرکت در چنین نمایشگاههایی را در دیگر مدارس داشتم که با فروش و کسب درآمد بسیار خوبی برای هنرمندان و دستاندرکاران آن همراه بوده است.»
لزوم استمرار در برگزاری این نمایشگاهها
محمد نباتی از مدرسان و تولیدکنندگان محصولات تراشکاری روی شیشه و کریستال درباره نمایشگاه گفت: «پیشنهاد میکنم، نمایشگاه صنایعدستی و آثار هنری را در تمامی هنرستانهای مناطق 22 گانه تهران برگزار کنیم تا دانشآموزان با فضای کار هنری بیشتر آشنا شوند و هم مردم به خرید آثار هنری تشویق شوند.»
او تأکید کرد: «اگر میخواهیم جوانان زودتر و راحتر وارد بازار کار شوند، باید ببینند که امرار معاش از راه خلق اثر هنری چگونه است و این دیده شدن اگر با خرید همراه شود، هنرمند با فروش آثار خود، با خیال و خاطر آسوده بیشتر از این راه درآمد کسب میکند.»
نباتی افزود: «رونق این بازار نیازمند همکاری بیشتر سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با آموزش و پرورش است.»
محمد نوری، هنرمندی که از سال 1380 در رباط کریم تهران شیشهگری سنتی را شروع کرده است گفت: «برپایی چنین نمایشگاههایی جدا از نشان دادن آثار هنرمندان و نمایش صنایع دستی مناطق مختلف در سطح کمی، هنرمند را هم آگاه میکند که آثار تهیه شده برای فروش باید چه ویژگیها و معیار کیفی رعایت شود.»
این نمایشگاهها با هدف توسعه و ترویج صنایعدستی و کاربرد آن در زندگی روزمره است؛ این مدارس بر اساس فضا و امکانات لازم خود اعلام آمادگی کردند. هدف از انتخاب نمایشگاه صنایعدستی در مدارس آشنایی بیشتر جوانان نسل آینده با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و حمایت از آن است.
انتهای پیام/