بافت تاریخی ملایر موزه بصری برای گردشگران است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی ملایر گفت: بافت تاریخی ملایر هویت شهر را به دوش می‌کشد و نباید تخریب شود و با معرفی بافت تاریخی، می‌توانیم هویت شهر را به گردشگران معرفی کنیم.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، ابراهیم جلیلی، عصر سه‌شنبه 24 مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بافت‌های تاریخی دارای ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، کالبدی و حتی اقتصادی است، بیان کرد: بافت‌های تاریخی تاثیر زیادی بر توسعه گردشگری دارند و به مثابه یک موزه بصری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی ملایر گفت:  بافت تاریخی شهر ملایر حدود ۱۱۰ هکتار است که خبرنگاران نقش مهمی در حفظ و معرفی این بافت دارند.

او افزود: محدوده بافت تاریخی ملایر در خیابان اراک، میدان باغ گل، عارف، خیابان شهید کولیوند، میدان طالقانی، محدوده مدرسه یدالله‌زمان، میدان فخریه، پارک چمران تا کوچه شیرزادی را شامل می‌شود.

جلیلی ادامه داد: در این محدوده تعداد زیادی آثار ثبتی و واجد ارزش و جداره‌های واجد ارزش همچون خیایان عاشورا، طالقانی، بروجرد و اراک و همدان و خیابان خیام وجود دارد و ضوابط کلی بافت شامل عدم تعریض معبر، ارتفاع و نما است که شاهد ساخت و سازی‌های بی‌رویه دربافت تاریخی شهر هستیم.

او یکی از راه‌های ماندگاری مسافر در شهرها را حفظ بافت‌های تاریخی دانست و گفت: در ملایر با حفظ و رعایت ضوابط بافت‌ها می‌توان محورهای گردشگری، فرهنگی و تاریخی همچون محور فرهنگی تکیه ابوالفضل(ع) به بازار تاریخی، تکیه امام رضا(ع)، جداره خیابان بروجرد، عاشورا، میدان امام خمینی(ره) و موزه ملایر تعریف کرد.

جلیلی با اشاره به ۱۶۸ شهر کشور که دارای بافت تاریخی شهری هستند، افزود: با آگاهی‌بخشی خبرنگاران، شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی در حفظ بافت تاریخی به ما کمک می‌کنند.

جلیلی یکی از ویژگی‌های هر شهر را بافت تاریخی آن شهر دانست و اظهار کرد: چهار شهر همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی هستند که باید برای حفظ بافت تاریخی تلاش کنیم.

او با تأکید بر لزوم حفظ نماهای سنتی و بافت تاریخی در ساخت و ساز ها تاکید کرد: در صدد ایجاد یک سردرب سنتی برای بازار تاریخی ملایر هستیم تا جداره‌های سنتی و بافت تاریخی ۴۱۱ حجره قدیمی بازار حفظ شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر بازار سنتی ملایر را مرکز ثقل تجارت این شهر خواند و ادامه داد: باید توجه گردشگران را به سمت بازار جلب کنیم تا علاوه بر حفظ بافت تاریخی شهر، به بهره اقتصادی برسیم.

جلیلی عدم تعریض معبر، ارتفاع بناها و نماهای سنتی بافت مطابق با مصالح بومی شهر را از جمله چارچوب‌های ضوابط بافت تاریخی برشمرد و افزود: می‌توان با احیای محلات جداره‌ها را به صورت سنتی مرمت و برای بافت تاریخی محور تاریخی فرهنگی تعریف کنیم.

او از خبرنگاران خواست: با اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و معرفی اماکن گردشگری در بهبود اوضاع گردشگری به این اداره کمک کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر گفت: در تلاش هستیم با احیای هویت تاریخی باغ سیفیه، این پارک را که به ثبت ملی رسیده، در کنار ۹ باغ تاریخی جهانی در کشور، به ثبت جهانی برسد.

جلیلی با تاکید بر اینکه در صورت عدم اطلاع‌رسانی خوب و مؤثر از ظرفیت‌های این شهرستان، نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خوب جذب کنیم، تاکید کرد: ملایر در حوزه صنایع دستی خوب عمل کرد و پیشران است.

او با بیان اینکه از بین ۱۴ شهر و روستای جهانی، هیچ کدام به اندازه ملایر برای معرفی جهان شهر ملایر کار نکردند، ادامه داد: حفظ جداره‌ها و نماهای سنتی حداقل انتظار میراث‌فرهنگی برای احیا و مرمت یک بنای قدیمی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر یادآور شد: با تبدیل یک بنای قدیمی به خانه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی، علاوه بر ایجاد اشتغال و بهره‌وری اقتصادی، بافت تاریخی بنا نیز حفظ خواهد شد.

جلیلی به ثبت ملی مسافر خانه کتابی واقع در میدان امام خمینی(ره) ملایر اشاره و بیان کرد: اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این مسافرخانه شود، داده نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052601468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha