روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

روستای سهیلی از توابع بخش حرای جزیره قشم در ۶۰ کیلومتری شهر قشم و ۱۰ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی قشم واقع‌ شده است. این روستا که دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه گردشگری است و باعث شده به نمادی از مهاجرت معکوس به دلیل ظرفیت بالای اشتغال، در جنوبی‌ترین جزیره ایران، تبدیل شود.

میراث آریا: ظرفیت ارزشمندی به نام جنگل‌های حرا که در لیست جاذبه‌های قشم قرارگرفته و به زمرد سبز قشم معروف است، زیستگاه درختانی است که در آب ریشه دارند. این جنگل‌ها که به‌عنوان بخشی از ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم تحت پوشش شبکه جهانی یونسکو هستند، یکی از جذاب‌ترین دلایل انتخاب جزیره قشم توسط گردشگران داخلی و خارجی به‌عنوان یک مقصد گردشگری به شمار می‌آیند.

پوشش سنتی مردم سهیلی

لباس‌های محلی اهالی روستای سهیلی قشم برگرفته از آداب‌ورسوم مردم آن دیار است و با توجه به منابع موجود آن خطه شکل می‌گیرد، بنابراین پوشش سنتی این خطه به‌واسطه قرار گرفتن در میان آب‌های خلیج‌فارس و تردد بازرگانان و تاجران عرب، هندی و ایرانی به این مناطق به لباس‌های هندی و عربی شباهت زیادی دارد. زری‌دوزی‌ آن برگرفته از تزئینات لباس‌های هندی است و طرح لباس هم شبیه به پوشش مردم امارات است.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

جالب اینجاست، با اینکه لباس‌های محلی سهیلی قشم قدمتی دیرینه دارد، اما هنوز رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته و درگذر زمان اصالت فرهنگی خود را حفظ کرده است. چراکه مردمان این روستا، هنوز از لباس محلی خود دست نکشیده‌اند و از آن به‌عنوان پوشش اصلی خود استفاده می‌کنند و حتی هرروز شاهد تکامل و جذابیت بیشتر آن هستیم.

لباس‌های محلی روستای سهیلی قشم، آمیزه‌ای از طرح، رنگ و نقش و نگار است و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان نمادی از این خطه دانست. پوشش محلی این دیار به دو بخش لباس‌های مردانه و زنانه تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها شامل چندین جزء مختلف‌اند.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

لباس‌های محلی روستای سهیلی همه دست‌ساز هستند و ترکیبی از آداب هند، فارس و آفریقاست. این البسه از چندین بخش مختلف کِندور یا کَندوره، شلوار با کارهای ویژه سوزنی، روسری رنگارنگ به نام لِیسو (لِیسی)، ماسک سنتی بُرقَع (بُرکَه) و حصیر سنتی چیدا تشکیل‌شده است. برخی از زنان به ماسک خود لوازم جانبی طلایی‌رنگی اضافه می‌کنند و به آن جلوه ویژه‌ای می‌بخشند. در مراسم عروسی هم به‌جای لِیسی، از یک روسری نرم با دستبند به نام “جِلوی” استفاده می‌شود.

لباس محلی مردان قشم شامل چندین بخش مختلف شامل: دشداشه، لنگ و کت است که مردان برابر شرایط مختلف از آن استفاده می‌کنند.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

موزه مردم‌شناسی روستای سهیلی

موزه مردم‌شناسی این روستا به‌عنوان مجموعه‌ای ارزشمند از میراث‌فرهنگی و تاریخی مردم جزیره قشم سرزمین عجایب هفتگانه است که بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این موزه زیبا بازندگی سنتی مردم سهیلی و جزیره‌نشینان سایر روستاهای غرب این جزیره از نزدیک آشنا شوند.

لباس‌های محلی، گلابتون دوزی، سوزن‌دوزی‌ها و توربافی در بخش مردم‌شناسی این موزه به نمایش عمومی گذاشته‌شده و در بخش دریانوردی آن نیز برخی از ادوات صیادی، انواع شناورها دست‌ساز چوبی و وسایل دریانوردی قدیمی در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفته است.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

جاذبه‌های طبیعی روستای سهیلی

کوه سموران، جنگل‌های حرا، شبه غار پیرزن و دره حصار نیز از دیگر جاذبه‌های زمین‌شناختی اطراف روستای سهیلی است.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

اسکله گردشگری حرا

روستای سهیلی دارای یک اسکله چندمنظوره با تعداد ۹۰ فروند شناور کوچک صیادی با ۲۷۰ نفر شاغل، ۱۳۰ فروند شناور قایق، آلاچیق در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت و یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران با ۳۶۰ نفر شاغل است.

اسکله گردشگری این روستا آمادگی پذیرش روزانه از ۲۶ هزار گردشگر را برای بازدید از خورهای بین جزایر جنگل‌های دریایی حَرّا در غرب این جزیره را دارد.

تعداد ۲۹ غرفه و فروشگاه صنایع‌دستی نیز در اسکله جنگل حرا وجود دارد که محصولات صنایع‌دستی را عرضه می‌کنند.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

اقامتگاه‌های سنتی

 اقامتگاه‌های بوم گردی فعال در این روستا در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ضوابط محیط زیستی و سازگاری با معماری و سیمای این روستا احداث‌ شده‌اند که ضمن تعامل با جامعه محلی زمینه حضور طبیعت گردان و گردشگران داخلی و خارجی را باکیفیتی قابل‌قبول در محیط‌های طبیعی را فراهم می‌کنند.

 ۹ اقامتگاه بوم گردی در کنار حفظ الگوهای محیط زیستی و میراث‌فرهنگی با رویکرد توانمندسازی جامعه محلی و هشت رستوران بومی و سنتی با طبخ غذاهای خوش‌طعم دریایی در این روستای نمونه گردشگری وجود دارند.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

آداب‌ورسوم

جزیره قشم بخصوص روستای سهیلی بی گزاف گنجینه‌ای است غنی و سرشار از آداب و سنن دیرپا و جذاب فرهنگی و اجتماعی است، معماری سنتی، الهام گرفته از شرایط اقلیمی و زینت یافته با بادگیرهایی متفاوت از دیگر شهرهای گرمسیری، سازگاری دلپذیری با ویژگی‌های محیطی و اجتماعی قشم دارد.

پوشش ویژه زنان، که جلوه‌ای جذاب از هنرهای دستی زنان هنرمند قشم است. حجله بندان در عروسی‌ها، که هر حجله آمیزه‌ای از دنیایی نور و رنگ و زیبایی و ذوق و سلیقه ناب است. موسیقی سنتی جزیره، که با سازهای بومی به اجرا درمی‌آید. مولودی‌خوانی و مراسم ذکر و ذاکرین که نمادی از باورهای مذهبی مردم است.

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

مراسم عروسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ مردم  روستای سهیلی قشم را تشکیل می‌دهد، مراسمی کاملاً سنتی و دیدنی. جشن عروسی به‌صورت جداگانه در خانه عروس و خانه داماد برگزار می‌شود. یکی از بهترین غذاهای محلی قشم، به نام هواری پخت شده و میهمانان را با این غذا پذیرایی می‌کنند. اتاقی در خانه عروس به شکل حجله تزئین می‌شود و چند روزی پس از مراسم عروسی، عروس و داماد در این حجله می‌مانند و حتی تزئینات آن نیز تا روز آخر اقامت آن‌ها تغییر نخواهد کرد.

 

روستای سهیلی قشم کاندیدای بهترین روستای جهانی گردشگری

روستای سهیلی با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت (۵۵۰ خانوار) که هم‌اکنون تعداد ۹۴۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال بکار دارند همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌گذاری کند.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجرپذیر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022401331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha