ویروس میراثی

روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، روز توجه به داشته‌هاست.

بیژن مقدم، مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران در یادداشتی نوشت: روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، روز توجه به داشته‌ها، آموزش نحوه حفاظت از میراث گذشتگان و تقدیر از تلاش انسان‌هایی است که امروز از این یادگارهای گرانسنگ مراقبت می‌کنند تا بتوانند همچون  امانتدارانی شایسته آنچه را که در اختیار دارند به نسل بعدی منتقل کنند. 

در مجموعه میراث فرهنگی سخن از "ویروسی" خوب است که خدمتگزاران این عرصه تلاش می‌کنند تا آن را همه گیر کرده و ذهن و دل و افکار مردم را با چگونگی پاسداشت داشته‌های ارزشمند درگیر کنند. 

تا همه مراقب باشیم هیچکس روی اثری تاریخی یادگاری ننویسد، بازدید کننده برای گرفتن عکس یادگاری از سر و کول اثری  باستانی بالا نرود. آرزو می‌کنند کودکان این سرزمین از کودکی با این ارزش‌ها آشنا شوند تا در بزرگی قدر بدانند. 

شاید برای همین است که بزرگان میراث و دولت ورود کودکان تا ۱۲ سال را به مجموعه‌های تاریخی و موزه‌ها رایگان کرده‌اند تا بیایند ببینند و وقتی بزرگتر شدند حافظان خوبی برای میراث فرهنگی و تاریخی کشورشان باشند. 

شاید برای همین است که سازمان جهانی ایکوم شعار امسال را "موزه‌ها برای آموزش و پژوهش" نامگذاری کرده تا هرچه می‌توانیم بیاموزیم و بیاموزانیم. 

آشنایی با گذشته ما را با دورانی پر غرور و افتخار پیوند می‌دهد که نیاز امروز ماست. 
هویت بخش است و امنیت آفرین، چرا که هم تاریخ داریم هم قهرمان. 

ملتی که تاریخ ندارد، قهرمان ندارد و از فرهنگ و تمدنی کهن بهره نبرده بی تردید محکوم به فناست و مجبور به جعل تاریخ و قهرمان سازی دروغین . 

  موزه‌های ما نیازمند خونی تازه‌اند تا بتوانند جذاب‌تر باشند، حرفی نو برای نسل امروز داشته باشند و ماندگارتر از همیشه در ذهن‌ها باقی بماند. 

اگر به سوالاتی پاسخ نمی‌دهند حداقل تردیدها و سوالاتی را ایجاد کنند تا مخاطب تشنه ی دانستن شود. 

بیشتر بیندیشد، بخواند و بپرسد. 

و خلاصه آنکه تمام تلاش ما باید در جهت انتشار همان "ویروسی" باشد که گفتیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022801637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha