بررسی ویژگی‌ها و ابعاد زندگی خیام در فرهنگ مردم/ بازنمایی زندگی مشاهیر بر پرده سینما

بزرگداشت «روز ملی خیام در چشم‌انداز فرهنگ مردم» همزمان با هفته میراث‌فرهنگی به همت پژوهشکده مردم‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، عباس قنبری عدیوی استادیار دانشگاه فرهنگیان ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در این نشست به جایگاه خیام در فرهنگ مردم ایران پرداخت و افزود: حکیم عمر خیام نیشابوری، ستاره‌شناس ریاضیدان، فیلسوف دانشمند و شاعر نامدار ایرانی است که شهرت جهانی او سبب شده  تا در کشورهای دیگر نیز آثار و اندیشه های او رواج یابد. درباره شعر و شخصیت ادبی علمی و تخصصی او کارهای ارزنده‌ای منتشر شده است ولی بعد دیگری در شخصیت و تأثیر او بر ادبیات و فرهنگ ایرانی وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

 او با بیان اینکه نوروزنامه؛یکی از کتاب‌های خیام به حوزه علوم اجتماعی و مردم‌شناسی نزدیک است تصریح‌کرد: آثار و اشعار خیام را می‌توان در ماشین و دیوار نبشته‌ها، سنگ مزارها، سوگینه خوانی‌ها، تمبرها و خیام خوانی‌ها بررسی کرد.

عباس مهراندیش پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در ادامه به باز آفرینی چهره مشاهیر و مفاخر بر پرده سینما پرداخت و تصریح‌کرد: ژانر فیلم‌های تاریخی، همیشه از فیلم‌های مورد توجه مخاطبان سینما بوده است؛ اما بهرحال همیشه این نوع از فیلم‌ها پر خرج بوده‌اند و بودجه فراوانی نیاز داشته اند. نکته جالب توجه این است که در دوره اول سینمای ایران از سال ۱۳۰۹ تا سال ۱۳۱۶ در دوره پهلوی اول، چهار فیلم از نه فیلم تولیدی آن دوره که توسط عبدالحسین سپنتا ساخته شدند، به نام‌های فردوسی، شیرین و فرهاد، چشم‌های سیاه و لیلی و مجنون، درباره مشاهیر یا اقتباس شده از ادبیات و تاریخ کهن ایران زمین بودند، آن شروع امیدوار کننده توجه به ادبیات کلاسیک ایران، متاسفانه در تاریخ سینمای ۹۴ ساله ایران تا به امروز هرگز تکرار نشد و تداوم نیافت.

این پژوهشگر افزود: درباره حکیم خیام نیشابوری هم تا به حال حداقل دو فیلم سینمایی در خارج از ایران ساخته شده است یکی فیلم عمر خیام (Omar Khayyam) (نام‌های دیگر فیلم: زندگی، عشق و ماجراهای عمر خیام و عشق عمر خیام) فیلمی آمریکایی است که به کارگردانی ویلیام دیترله، کارگردان آلمانی در سال ۱۹۵۶ ساخته شده‌است و در سال ۱۹۵۷ به اکران درآمد و دیگری فیلم میراث‌دار: افسانه عمر خیام  (The Keeper: The Legend of Omar Khayyam) فیلمی است به کارگردانی یک‌ ایرانی مقیم خارج از کشور به نام کیوان مشایخ که در سال ۲۰۰۵ ساخته شده‌است‌ و فیلم موفقی هم از کنار در نیامده است.

مهراندیش اظهارکرد: امیدواریم وزارت میراث‌فرهنگی از تولید فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های مستند درباره مفاخر و مشاهیر حمایت جدی‌تری داشته باشد و حداقل هر سال شاهد ساخت یک فیلم سینمایی و چند فیلم مستند ارزشمند در باره مفاخر و مشاهیر کشورمان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha