جام زرین خشایارشا تا سه ماه آینده در موزه تخت جمشید می‌ماند

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: به امانت گذاشتن اشیای تاریخی موزه ملی در موزه‌های کشور از مهم‌ترین رویدادهای هفته میراث فرهنگی کشور است و موزه تخت جمشید میزبان شاهکار این اشیای تاریخی است.

به گزارش میراث آریا، محمد ثابت اقلیدی در آیین رونمایی از جام زرین خشایارشا در موزه تخت جمشید افزود: جام زرین خشایارشا که در هگمتانه کشف‌شده و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود به مدت سه ماه میهمان موزه تخت جمشید است و در صورت استقبال مردم، تا سه ماه دیگر نیز قابل تمدید است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به تاریخ تمدنی فارس، افزود: آثار تمدنی دوران ایلامی، هخامنشی و ساسانی به‌وفور در این استان وجود دارد و میراث فرهنگی و گردشگری فارس از این نظر نیازمند تحولی عمیق است.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه فارس در این هفته میزبان یک‌صد عنوان ویژه‌برنامه فرهنگی است، افزود: شیراز در چهارشنبه هفته جاری میزبان رویداد بین‌المللی تذهیب است.

او گفت: شیراز مکاتب هنری متعددی را میزبانی می‌کند که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها تذهیب است و این هفته در رویداد بین‌المللی شاهد نمایش ۱۲ شاهکار تذهیب از موزه ملی و ۱۱ اثر از کاخ‌موزه سعدآباد هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ۲۰ خردادماه نیز شهر شیراز، میزبان شورای جهانی صنایع‌دستی است تا بتوانیم تحولی را در این زمینه برای فارس رقم بزنیم.

ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت:برای ایجاد مسیر دسترسی جدید به تخت جمشید به‌منظور افزایش زمان ماندگاری و ضریب تک اثری گردشگری برای این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: ساماندهی، بهسازی و بهبود فضای محیطی تخت جمشید که پیش از نوروز ۱۴۰۳ آغازشده در دستور کار قرار دارد.

او افزود: تغییرات ساختاری در مجموعه تخت جمشید برنامه‌ریزی‌شده و قرار است با انتقال واحد اداری، از همه این فضا به‌عنوان موزه و کتابخانه استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اضافه کرد: پیمانکار ساخت ۸۶ چشمه سرویس بهداشتی برای این سایت گردشگری انتخاب‌شده و فرآیند ساخت آن و اتاق مادر و کودک در حال انجام است و نیمی از آن تا یک ماه آینده نصب می‌شود.

ثابت اقلیدی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سفر به فارس درباره لزوم معرفی سنگ‌نگاره‌های پیروزی ایران بر پادشاه روم، گفت: در ایتالیا روایتگری خوبی برای معرفی پیروزی پادشاه روم بر ایران انجام‌شده درحالی‌که در فارس چندین سنگ‌نگاره با موضوع پیروزی پادشاه ایران در این نبردها وجود دارد که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

او عنوان کرد: به این منظور رویدادی با عنوان "این به تاوَن در" برگرفته از فرمایش رهبر فرزانه انقلاب درباره پیروزی شاه ایران بر والدین پادشاه روم برای معرفی این سنگ‌نگاره طراحی‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: این سنگ‌نگاره مرمت‌شده و در این هفته رونمایی می‌شود و سنگ‌نگاره‌هایی در داراب و تنگ چوگان نیز در دست مرمت است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط میان حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) و تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب پایگاه‌های تمدنی مانند تخت جمشید حاصل سرپنجه‌های هنرمندان ایرانی است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: این مجموعه حاصل دست هنرمند ایرانی است و ملت ایران علاوه بر تعلق‌خاطر به اهل‌بیت (ع) از پیشینه تاریخی خود صیانت می‌کند.

او اعلام کرد: شیراز سومین حرم اهل‌بیت است و ایجاد ارتباط میان مشهد، قم و شیراز به‌منظور تقویت گردشگری زیارت و اقتصاد گردشگری فارس در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین از تکمیل موزه منطقه‌ای فارس خبر داد و گفت: این موزه در کنار آرامگاه حافظیه قرار دارد و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده تکمیل و تجهیز شده و در معرض دید گردشگران قرار بگیرد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه موزه‌های مختلفی در شهرستان‌ها داریم، گفت: متأسفانه در حوزه منابع انسانی دچار چالش هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم آن‌طور که بایدوشاید از این موزه‌ها بهره ببریم.

توسعه موزه تخت جمشید در دستور کار

در ادامه این مراسم علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه  میراث جهانی تخت جمشید نیز بابیان اینکه میراث فرهنگی برای ما پشتوانه است و اقتدار ملی ما را تأمین می‌کند، گفت: این میراث، سرنوشت گذشته ما بوده و آینده را هم تأمین می‌کند. هرچقدر به میراث فرهنگی و این عظمت تاریخی احترام بگذاریم، به خودمان و درنتیجه به ایران احترام گذاشته‌ایم.

او در خصوص رونمایی از جام زرین خشایارشا اظهار کرد: این جام که از موزه ملی شهر هگمتانه، امروز به تخت جمشید انتقال‌یافته است، از هر نظر ارزشمند و برای ما یک فرصت است. می‌دانیم که هنر فلزکاری هخامنشیان در اوج شکوه بوده است اما امروز فرصتی برای ماست که شخصیت تاریخی خودمان را یادآور شویم.

عسکری ادامه داد: این ملت چند هزاره تاریخ را پشت سر گذاشته، تجربه کرده و باید به این اقتداری که در همین محوطه تخت جمشید در پیش روی ماست، مجموعه‌ای که سرتاسر هنر، عدالت، قانون، مدنیت، حقوق و شرافت ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد، بها بدهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تأکید بر اینکه خشایارشا یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران است، گفت: او فرزند داریوش بزرگ از ملکه آتوسا است. فردی شناخته‌شده، اهل هنر و فرهنگ. در دوران او، بخش اعظمی از پروژه‌های تخت جمشید تکمیل‌شده است و نقش ویژه‌ای در قلمرو حاکمیتی و توسعه ایران داشته است.

عسکری گفت: ایران همچنان می‌خواهد در دنیا جاودانه باشد. ایران امروز هم در دنیا مقتدر است و این اقتدار ریشه‌های تاریخی دارد و به همین دلیل، احترام به تخت جمشید، احترام به اقتدار سرزمین ماست و تلاش داریم که جام زرین را برای مردم عزیز به نمایش بگذاریم و در کنار آن سخنرانی‌ها و برنامه‌های فرهنگی را دنبال کنیم و معرفی خوبی از میراث فرهنگی استان داشته باشیم.

او یکی از اهداف مهم مدیریت مجموعه تخت جمشید را توسعه موزه  این مجموعه جهانی عنوان کرد و گفت: طرح توسعه موزه در دستور کار است و طبق برنامه‌ریزی‌ها این موزه تخصصی به‌زودی  با محوریت روایتگری دوره هخامنشیان را معرفی خواهد کرد.

بنابراین گزارش جام زرین خشایارشا که احتمالاً از هگمتانۀ باستان (همدان امروزی) کشف‌شده، دارای طرح زورقی، دهانۀ گشاد، لبه‌های برگشته، تزئینات گیاهی و سطحی شیاردار است؛ آرایه‌هایی که از شاخصه‌های ظروف تجملاتی و ارزشمند دورۀ هخامنشی به شمار می‌روند. تزئینات برجستۀ این قدح به‌منظور مشاهده از بیرون ایجادشده‌اند. در کف ظرف گل رزی با دوازده پر و در اطراف ظرف بیست‌ویک شیار به‌مانند یک رزت بزرگ به تصویر کشیده شده ا ند.

در حاشیۀ گردن این ظرف کتیبه‌ای به سه زبان، فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی قرارگرفته است.

ارتفاع آن  ۱۱.۴۳ سانتیمترو قطران  ۲۰.۳۲ سانتیمتر

وزن آن‌یک کیلو ۴۰۷ گرم است.

به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایش جام زرّین خشایارشا از هگمتانه در موزه تخت جمشید پیوند شایسته‌ای بین مردم دو استان کشور را رقم‌زده است. این جام زرّین با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل استان فارس، اداره کل موزه‌ها، موزه ملّی ایران باستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ۲۹ اردیبهشت به مدت سه ماه   در موزه تخت جمشید برای عموم مردم به نمایش گذاشته‌شده است و هرروز قابل بازدید است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha