پوستر سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران رونمایی شد/ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار

«سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» توسط انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ۷ و ۶ خردادماه سال ۱۴۰۳ در باغ‌شهر تاریخی نطنز برگزار می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا، پوستر «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» با حضور دبیران علمی، اجرایی و حامیان برگزاری این رویداد رونمایی و طی آب محورها، برنامه‌ها و اهداف این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

سومین همایش بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران که در حقیقت ترکیب تجربه جامعه محلی با دانش جامعه علمی و دانشگاهی است، با همکاری شماری از نهادها و دانشگاه‌های ایرانی و خارجی از جمله پژوهشکده باستان‌شناسی، موزه ملی ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه لرستان، مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی، دانشگاه ساپینزا ایتالیا، دانشگاه بین‌المللی گردشگری و میراث‌فرهنگی راه ابریشم در سمرقند ازبکستان، دانشگاه سلیمانی عراق و با دبیری علمی سعید امیرحاجلو و ذات‌الله نیکزاد و دبیری اجرایی بهمن رحیمی برگزار خواهد شد.

ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دبیر علمی همایش در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد، همایش آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار را رویدادی کاملا علمی خواند که با حفظ ساختار،  مقالات علمی در آن ارائه خواهند شد و تصریح‌کرد: در طول برگزاری این همایش پنل‌های علمی با حضور متخصصان این حوزه در خصوص مبحث حکمرانی آب، میراث آب در نطنز و ... برقرار است.

او افزود: در حاشیه این همایش رویدادهای جانبی نظیر برپایی نمایشگاه«نحوه مدیریت آب در گذشته و حال»، رونمایی کتاب «آب و مردم‌شناسی نطنز» و «مجموعه مقالات همایش»، برگزاری رویدادهای مردمی با موضوعات ارتباط آب و کارکرد دانش آب و آموزش آن به کودکان و ... برگزار خواهند شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه بحث مدیریت و حکمرانی آب قطعا با گذشته تمدنی ما، فرهنگ استفاده و مهندسی آب گره می‌خورد گفت: ما سابقه دیرینه‌ای در خصوص نحوه کشف، جاری‌سازی و بهره‌برداری گذشتگانمان از آب در ایران داریم و معتقدیم که دانش میراثی می‌تواند در خدمت زندگی امروز قرار گیرد و آّب یکی از مهمترین مسائلی است که می‌تواند این موضوع را به اثبات برساند زیرا که مدیریت آّب همواره در مناطق کم‌آب ایران دچار آشفتگی بوده و مشکلاتی را پدید آورده است.

نیکزاد اظهارکرد: دانش میراثی که بخشی از آن دانش سنتی بهره‌بردازی از آب و مهندسی آب است امروزه هم در بسیاری از مناطق از جمله نطنز جاری است و از آن استفاده می‌شود که در خصوص آینده‌پژوهی، حکمرانی و مدیریت آب در آینده  نکات درس آموزی دارد که قابل استفاده برای آیندگان است. دانش جدید در مسئله آب در ایران به تنهایی پاسخگو نیست به این دلیل که ما چند هزار سال سابقه مدیریت آب را داریم و نمی‌توانیم خودمان را از آن جدا کنیم  بنابراین این همایش یکی از بحث‌هایی را که پیش خواهد برد واکاوی این مفاهیم است هر چند بحث حکمرانی آب مفهومی است که در چند دهه اخیر مطرح شده و یک مسئله ریشه داری در ایران است.

محمداسماعیل اسماعیلی جلودار رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه انجمن علمی باستان‌شناسی ایران تنها انجمن مردم نهاد رسمی کشور در این حوزه و زیر نظر وزارت علوم است رسالت خود می‌داند در حوزه‌هایی که دغدغه میراث‌فرهنگی کشور است فعالیت کند و در این راستا اقدامات گسترده‌ای را به انجام رسانده که یکی از آنها برگزاری همایش‌های دوسالانه است. نخستین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران  با عنوان «برهم کنش‌های فرهنگی پیوست و گسست» دومین آن تحت عنوان « باستان‌شناسی، مردم و مدیریت میراث‌فرهنگی در ایران و انریران» و سومین که در آستانه برگزاری آن هستیم « آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» نام دارد که در این رویداد در خدمت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به عنوان عضو اصلی برگزار کننده هستیم.

او با اشاره به اینکه  با حمایت مردم،  دوستداران فرهنگ و مقامات اداری نطنز  این همایش در باغ‌شهر تاریخی نطنز برگزار خواهد شد افزود:  تاکنون ۷۰ چکیده و ۴۰ اصل مقاله به دبیرخانه همایش رسیده  که در حال حاضر در مرحله داوری و پالایش است.

اسماعیلی جلودار در تشریح دلایل انتخاب موضوع این همایش به چالش‌های بزرگ موجود  در حوزه آب کشور و تجارب بزرگ گذشتگانمان در این حوزه اشاره و تصریح‌کرد: بسیاری گمان می‌کنند که این تجربه‌ها ویترینی و موزه‌ای هستند و این نگاه متأسفانه باعث شده که ما از معنای واقعی حکمرانی آب دور شویم، بنابراین احساس کردیم ضرورت دارد که هم نگاهمان را تغییر دهیم و هم بصورت بینارشته‌ای متخصصان مختلف را در حوزه‌های آب، فرهنگ عامه، کشاورزی، باستان‌شناسی، محیط‌زیست و ... دعوت کنیم به این رویداد و به این نتیجه برسیم که حل معضل آب بدون کنشکری سمن‌ها و جوامع محلی در ارتباط با دولت امکان‌پذیر نیست و تجربه دستوری و حکمرانی به این شکل به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود.

رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران  افزود: حکمرانی آب در فرهنگ و تمدّن ایران و سرزمین‌های همجوار، میراث آبی و نقش آن در توسعه پایدار، کاریز (قنات) و نقش آن در توسعه جوامع از گذشته تا حال، آب و نقش آن ‌در فرهنگ و تمدّن ایران و سرزمین‌های همجوار، آب، کشاورزی، سیاست، اقتصاد و تجارت در ایران و سرزمین‌های همجوار، دانش بومی و نقش آن در مهار، استحصال، ذخیره و توزیع آب، آب و دین، فرهنگ شفاهی و میراث ناملموس ( ‌اسطوره، نمادها و آیین‌­ها و... ) و چالش‌های آب و میراث در خطر محورهای این همایش هستند.

در ادامه سجاد علیزاده مالک کاروانسرای کوه‌آب و حامی برگزاری این همایش با اشاره به نظام تقسیم‌بندی عادلانه آب در نطنز که همچنان ادامه دارد ابراز امیدواری کرد:  این همایش نقطه عطفی به نگاه سنتی به آب باشد.

امیر عبدی‌پور رییس بنیاد ملی ملل نوروز و حامی معنوی این همایش نیز با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در حفظ فرهنگ ایران گفت: با شادباش فرهنگی ملت‌های منطقه به خصوص کشور خودمان را به سمت بهینه استفاده کردن از آب دعوت می‌کنیم. این همایش یک رویداد کلان نگری دارد و یک خبری برای برنامه‌های دولت در سطح ملی و بین‌المللی است که ما را به سرزمین‌های دیگر نزدیک کند. در اصل نطنز در حال آمادگی برای برگزاری یک رویداد مهم جهانی است که  امیدواریم  مسئولان محلی نیز ما را در برگزاری آن در راستای تشویق مردم برای فرهنگ‌سازی در حوزه آب که مهمترین رویداد آفرینش و دیپلماسی دینی است یاری رسانند.

حسین کرمی از فعالان فرهنگی نطنز و حامی برگزاری این همایش نیز در پایان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و مشارکت گسترده مردم نطنز برای برگزاری این همایش گفت: اهمیت نطنز از آن نظر است که همواره زندگی درآن جریان داشته و وجود ۳۹۵ رشته قنات که دارای مالکیت هستند مشارکت مردم را در این امر نشان می‌دهد و برگزاری این همایش می‌تواند با ارتقای مسئولیت اجتماعی خلاء ایجاد شده در حوزه نگهداری از آب و قنات میان نسل جوان و گذشته را ترمیم بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha