شهر جهانی گلیم سیرجان راوی صنایع‌دستی ایران است

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: شهر جهانی سیرجان با دارا بودن هنر بافندگی خالق زیباترین دستبافته بوده که خود راوی صنایع‌دستی ایران نیز است.

به گزارش میراث آریا، اعظم علیخانی با اشاره به اینکه استان کرمان دارای یک شهر جهانی و ۵ شهر ملی صنایع دستی است که شهر جهانی گلیم سیرجان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کرمان در حوزه صنایع‌دستی است، گفت: شهر جهانی سیرجان با دارا بودن هنر بافندگی خالق زیباترین دستبافته‌ها بوده که خود راوی صنایع‌دستی ایران نیز است.

معاونت صنایع‌دستی  استان کرمان گفت: اگر واقع‌بینانه بنگریم بعد از یک دهه تحقیق در خصوص دستبافته شهری، عشایری و روستایی استان کرمان می‌توان گفت والاترین هنر این استان، هنر بافندگی است.

او اظهار کرد: این هنر شایستگی ارائه هویت و هنر ایرانی را دارد و روایت‌گر صنایع دستی ایران در جهان است.

علیخانی در ادامه بابیان اینکه شهرستان سیرجان هم در داخل و هم در خارج از کشور، شهرت و جایگاه خاصی در تولید و تجارت دستبافته عشایری و روستایی به خصوص گلیم شریکی‌پیچ و گلیم فرش دارد، گفت: این اعتبار ریشه در ظرفیت‌های خاص جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی این منطقه دارد.

معاون صنایع‌دستی استان کرمان گفت: در بخش تولید و فروش گلیم سیرجان جلوتر از دیگر محصولات صنایع دستی است و در صدر کالاهای صادراتی استان کرمان و شهرستان سیرجان است.

او گفت: در هفته صنایع‌دستی که امسال از ۲۰ خرداد تا ۲۷ خردادماه در سطح استان با برنامه‌های متعددی همراه است ان‌شاءالله متمرکزترین کارگاه گلیم‌بافی استان در شهرستان سیرجان نیز با پشتوانه بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ۱۸ افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030900422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha