بهگزارش میراثآریا، مهدی فرجی با اعلام خبر تعیین عرصه و حریم دو محوطه میراث فرهنگی و یک بنای تاریخی در ایذه گفت: نقشبرجستههای شهر باستانی ایذه از مهمترین ارکان پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی ـ طبیعی ایذه به شمار میروند که همه ساله گردشگران، پژوهشگران و علاقهمندان بسیاری را به سمت شمال شرق خوزستان میکشاند.
مدیر پایگاه میراثفرهنگی آیاپیر ایذه افزود: تعیین عرصه و حریم نقشبرجستههای کولفرح، اشکفتسلمان و شهسوار پیشتر انجام و ابلاغ آنها دریافت شده بود که در ادامه همین روند نقوش برجسته خونگاژدر نیز در سال ۱۴۰۲ انجام و در سال ۱۴۰۳ در شورای حرائم استان مصوب شد.
او با اعلام این خبر که مراحل پایانی عرصه و حریم خونگاژدر در مرحله ابلاغ وزارتی قرار دارد، تصریح کرد: تعیین عرصه و حریم آخرین گروه نقش برجستهها یعنی کمالوند و یارعلیوند نیز توسط پایگاه میراثفرهنگی آیاپیر و بدون تحمیل هرگونه هزینهای و با جلب مشارکتهای اجتماعی و توان شخصی انجام گرفت که این اقدام گام دیگری در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی ایذه خواهد بود.
فرجی در ادامه گفت: تعیین عرصه و حریم این دو نقشبرجسته الیمایی (همزمان با دوره سلوکی ـ اشکانی) پایان تعیین عرصه و حریم نقشبرجستههای شهرستان ایذه به شمار میآید.
او بیان کرد: در کنار پرداختن به این دو نقشبرجسته، نظر به اهمیت حفاظت بناهای حوزه شهری و تأکید معاون میراثفرهنگی استان بر لزوم توجه جدی به تعیین عرصه و حریم بناهای شهری، بلافاصله تعیین عرصه و حریم بنای موسوم به کوشک نورآباد « عمارت نورآباد» نیز انجام و مستندات نخستین آن با تکیه بر قابلیتهای شخصی تهیه و تنظیم شد.
مدیر پایگاه میراثفرهنگی آیاپیر ایذه افزود: گزارشها و نقشههای تهیه شده پس از ویرایش و تکمیل نهایی در اختیار معاونت میراثفرهنگی استان قرار خواهد گرفت تا پس از بررسی در جلسه شورای حرایم استان ارزیابی نهائی شود.
عمارت نورآباد در سال ۱۳۷۸ به همت جعفر مهرکیان به شماره ۲۵۷۰ در سیاهه آثار ملی به ثبت رسید.
انتهای پیام/

نظر شما