به گزارش میراثآریا، هاجر خادم، خیام پژوه و استاد ادبیات و زبان فارسی، با گذری بر شخصیت علمی و اجتماعی خیام، خیام را ریاضیدان، حکیم و فیلسوف خواند و گفت: او فیلسوف شاعر است نه شاعر فیلسوف که این بر رباعیات او تأثیر میگذارد.
او افزود: رباعیت خیام جهانگیر است. اشعار او بیشتر معطوف به محتواست واندیشهها را منتقل میکند. حرف عوام را میزند و از این رو بر دل مردم مینشیند.
قدمعلی سراهی شاهنامه پژوه و استاد ادب فارسی نیز در این نشست با اشاره به مقبولیت اشعار خیام در بین عوام مردم گفت: تمامی مردم علاقمندند داستان و افسانه بشنوند و خیام در استفاده از افسانه خود تبدیل به افسانه شده است که این آرزوی همه شعرای ایران بوده است.
این استاد ادب فارسی با اشاره به ویژگیهای منحصر بفرد و عوام پسند بودن اشعار خیام گفت: اینکه همه خیام را دوست میدارند به این دلیل است که او در ناخودآگاه و وجه عامیانه ما وجود دارد. خیام متعلق به ایرانیان و شاعر جهان است.
او با بیان اینکه کتاب خیام در فرهنگ مردم ایران، رابطه خیام و فرهنگ مردم را بخوبی عنوان کرده گفت: البته منظور از فرهنگ مردم ایران فولکلور ایران زمین است نه مردمشناسی.
در ادامه عباس قنبری عدیوی نویسنده کتاب خیام در فرهنگ مردم ایران با اشاره به دغدغهای که همواره در خصوص بررسی این موضوع داشته است تصریح کرد: حاصل ۴٠ سال کار میدانی من، نگارش دهها کتاب در حوزه ادبیات، فرهنگ و ایرانشناسی بوده که این کتاب چهل و پنجمین آن است.
او در ادامه با اشاره به جایگاه اشعار خیام در فرهنگ مردم، به ذکر نمونههای گویایی از علاقه مردم به استفاده از اشعار خیام در سنگ مزارها، آگهی ترحیم، ماشیننویسیها و استفاده از عنوان این شاعر بزرگ در نامگذاری مدارس، هتلها، مغازهها و … پرداخت.
در ادامه این نشست که به دبیری ژیلا مشیری برگزار شد، ناقدان به بیان نکاتی در خصوص تکمیل موارد مطرح شده در کتاب خیام در فرهنگ مردم ایران پرداختند.
انتهای پیام/

نظر شما