گسترش روابط ميراث فرهنگي با آلمان در دستور کار قرار گرفت

حميد بقايي ،رئيس سازمان ميراث فرهنگي در گفتگو با ميراث آريا(chtn) درباره حضور خود در نمايشگاه گردشگري ITB 2010 و ديدارهاي خود گفت :غرفه ايران در نمايشگاه ITB نسبت به سال گذشته حدود 100 متر افزايش متراژ داشت و با توجه به اينکه برخي از استان‌ها نظير اردبيل غرفه داشتند جاذبه غرفه ايران به مراتب بيشتر شده بود و بر اساس اعلام غرفه داران نسبت به سال گذشته وضعيت بهتر بود.

وي با بيان اينکه در نمايشگاه موسيقي سنتي پخش و يک سري از خوراکي هاي ايران در نمايشگاه توزيع شد، افزود: با توجه به مقايسه ايران با غرفه‌هاي کشورهاي هم گروه ايران به نظر من اگر نگوييم غرفه ايران بالاتر از غرفه هاي ديگر بود کمتر هم نبود، هم رديف آنها بود و در برخي مواقع غرفه ايران شکيل تر نيز به نظر مي رسيد .

معاون رئيس جمهور تصريح کرد:غرفه ايران در مقايسه با کشورهايي مانند امارات و ساير کشورهايي که هزينه بالايي کرده بودند از وجاهت خاصي برخوردار بود.

بقايي با بيان اينکه نمايشگاه ITB در دو روز اول براي نخبگان و افراد خاص و پس از آن براي عموم بود ، اضافه کرد: در اين نمايشگاه با تعدادي از سرمايه گذاران ايراني ديدار کرديم . همچنين با شهردار وايمار با توجه به اينکه وايمار با شهر شيراز خواهر خوانده است، مذاکره داشتيم .

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: در اين شهر بحث گوته و حافظ مطرح است و قرار شد آنها در سفرهايي که به ايران دارند بحث معرفي ايران در وايمار را عملياتي کنند.

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: وايمار مرکز فرهنگي آلمان تلقي مي‌شود و به همين دليل افرادي که آنجا حضور دارند افراد سرشناس و فرهنگي هستند .

معاون رئيس جمهوربا بيان اينکه در اين نمايشگاه فرصتي بدست آمد که بتوانيم آن شهر را با شيراز لينک کنيم ، تصريح کرد: بر اين اساس شهردار شيراز با اعضاي شوراي شهر ماه هاي آينده به وايمار سفر مي‌کنند .

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين گفت:بعد از آن بازديدي از موزه بزرگ درسدن که بيشتر اشياي گران قيمت و آنتيک در آنجا نگهداري مي شود ، داشتيم .

وي خاطرنشان کرد: در اين ديدار با رئيس موزه پروفسور روت مذاکرات مفصلي داشتيم و مقرر شد براي ادامه مذاکرات در ماه مي به ايران سفر کند .

معاون رئيس جمهور در مورد موزه شهر درسدن بيان کرد: شهر درسدن در زمان جنگ به صورت کامل تخريب شده است، در اين موزه قسمت‌هاي تخريب شده را براساس عکس ها و نرم افزارهاي کامپيوتري شبيه سازي و براساس آن بازسازي کردند.

بقايي تصريح کرد: در بحث نگهداري اشيا نيز دست اندرکاران اين موزه تجربه خوبي دارند و همين طور سيستم حفاطتي در اين موزه بسيار غني است .

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينکه از نزديک از کارگاه مرمت اين موزه نيز بازديد کرديم ، افزود: اشيايي که توسط مرمتگران مرمت شده بود با اشياي اصلي قابل تشخيص نبودند که اين نيز زمينه خوبي براي همکاري با اين موزه است .

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري افزود: آنها حاضر شدند در زمينه ساماندهي اشياي موزه ملي ايران نيز با ايران همکاري کنند .

بقايي اضافه کرد: تمام اشياي قرن 16 و 17 در اين موزه نگهداري مي‌شد حتي اين موزه بخش ترک نيز داشت که در سفر ما با حضور وزير امور خارجه ترکيه افتتاح شد .

معاون رئيس جمهور ادامه داد: در مجموع مي توانيم با موزه درسدن روابط و همکاري خوبي برقرار کنيم چون آنها به ايران بسيار گرايش دارند. اين موزه 7 و 8 دوره تاريخي را طي کرده بود و هر کدام هم يک نمادي داشتند .

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينکه در اين سفر بازديدي نيز از موزه شهر برلين داشتيم ، گفت: آنها هم در زمينه آثار تاريخي و باستان شناسي اقدامات خوبي انجام داده بودند .

بقايي با بيان اينکه ميان رئيس اين موزه و رئيس موزه ملي ايران مذاکران تلفني برقرار شد ، اضافه کرد: بحث حفاري هاي باستان شناسي اين موزه مطرح است که قرار شد کار مشترک حفاري و باستان شناسي با اين موزه داشته باشيم .

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري افزود: اميدوارم که موزه ملي بتواند با آلماني ها يک رابطه خوبي برقرار کند .

معاون رئيس جمهور در ادامه با اشاره به حضور ايران در نمايشگاه‌هاي مختلف و بازار هدف ايران گفت : ما بايد با حضور در اين نمايشگاه‌ها نشان دهيم کشورمان امن است و راحت مي شود رفت و آمد کرد و نکته ديگر اينکه بايد اطلاع رساني کنيم .

بقايي متذکر شد: در اين راستا دو بخش را بايد اجرا کنيم يک بخش حضور دفاتر خدمات مسافرتي و فعاليت بازرگاني آنهاست و موضوع ديگر نيز معرفي جاذبه هاي کشور است./104

انتهای پیام/

کد خبر 1388122316