آغاز مرمت آب انبار صفاء محله زندوان

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: مرمت آب انبار صفا واقع در محله زندوان از توابع شهرستان نایین در استان اصفهان آغاز شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور فرهنگی استان اصفهان \"محمود مدنیان \" افزود : باتوجه به فرسودگی قسمت دیواره بیرونی آب انبار به دلیل گذشت زمان و تخریب آجرهای دیواره آن نیاز به استحکام بخشی و نماسازی داشته که با پیگیری های اهالی محله زندوان برنامه مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دیوارایجاد شده دورتادور گنبد به عنوان حایل و نگهدارنده گنبد محسوب گردیده این دیوار از مهمترین قسمت این بنا محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: استحکام بخشی و تعویض آجرهای فرسوده و نماکاری آن با آجر سنتی توسط استادان مرمت کار این اداره در حال اجرا است.

به گفته وی، مرمت آجرهای فرسوده و تعویض آن نیز از برنامه های آتی مرمتی این بنا خواهد بود.

وی در ادامه افزود : برای مرمت این آب انبار هزینه ای بالغ بر 50 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

بنای آب انبار های نایین در طول تاریخ به عنوان مهمترین منبع ذخیره آب شرب اهالی این شهرستان در حاشیه کویر مرکزی ایران محسوب شده است.

شهرستان نایین دارای 120 آب انبار بوده و هنوز نیز این آب انبار ها کارکرد خود را از دست نداده و کماکان مهمترین منبع تأمین آب شرب و شیرین اهالی شهرستان در طول تابستان محسوب می شود و این اهمیت این بناها را در شهرستان کویری و حاشیه کویر نشان می دهد.

آب انبارها در شهرستان نایین از سه بخش پاشیر ، مخزن و بادگیرها تشکیل شده که عموماً مخزن آب انبارها مدور و دارای بادگیر و راه پله یا پاشیر بوده است.

مخزن محل نگهداری آب و به صورت گنبدی ساخته شده اند. بادگیرها جهت تهویه هوا و خنک نگهداشتن آب و پاشیر محل برداشت آب است.

منابع مالی آب انبارها درقدیم توسط خیرین تأمین و به همت عموم اهالی محل احداث می شده است.

آب انبار صفا در محله زندوان از جمله آب انبار ها بوده که تاریخ آن متعلق به اواخر قاجار بوده و در مرکز محله زندوان قرار دارد .این آب انبار نیز دارای دو بادگیر و مخزن استوانه گنبدی به قطر 7 متر و عمق 10 متر و پاشیر می باشد. حجم ذخیره ای آب انبار در حدود 400 مترمکعب بوده که در قدیم تأمین آب این آب انبار توسط آبهای سطحی انجام می شده و درحال حاضر توسط اداره محترم آب و فاضلاب شهرستان نایین در ایام زمستان در آن آب ذخیره کرده و مورد استفاده قرار می گیرد.
این آب انبار با مصالح آجر و شفته آهک به عنوان ایزوله در بدنه و کف ساخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139210164