ستاد تسهیلات سفر در مازندران تشکیل شود

معاون امور مجلس،حقوقی و استانها در جلسه شورای اداری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکید کرد: ستاد تسهیلات سفر در مازندران تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان مازندران، اسد الله درویش امیری افزود: با توجه به حضور حجم قابل توجهی از گردشگران در این استان،مازندران باید پیشقدم و جلوتر از استانهای دیگر ظاهر شود.

وی افزود: استانهایی چون فارس،اصفهان،خراسان رضوی ،گیلان و به ویژه مازندران از مهمترین استانهایی است که باید شناسنامه و سند گردشگری برای آن تهیه شود.

وی گفت:هر خانواده چه پردرآمد و چه کم درآمد در کشور متقاضی سفر به استانهای شمالی است و در 6 ماه اول سال خیل عظیمی از گردشگران مقصد سفرشان را به این مناطق اختصاص می دهند.

معاون امور مجلس،حقوقی و استانها تصریح کرد: سازمان دارای 3 رسالت بسیار دشورا و سنگین است.میراث فرهنگی که تاریخ 7 هزار ساله کشور است صنایع دستی که محصول هنر،اندیشه و فکر هنرمندان ایرانی است و گردشگری که نقش اساسی در اشتغال و اقتصاد کشور دارد.

وی افزود:یک میلیون و 200 هزار اثر میراثی در کشور وجود دارد که تنها 200 هزار اثر آن به ثبت رسید و 32 هزار اثر حریم مشخص شده دارند این موارد تنها بخشی از مسئولیتهای انجام نشده سازمان است .

این مقام مسئول گفت:در سال 2013 یک میلسیارد و 150 سفر خارجی در دنیا صورت گرفته که سهم ایران تنها 4 میلیون نفر بوده است. این با جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری کشور تناسب ندارد.

درویش امیری از ایران به عنوان یک ابرقدرت در بخش جاذبه های میراثی یاد کرد و گفت:فرهنگ صنایع دستی که تراوش شده فکر و فرهنگ ایرانی است و در درون جامعه ما وجود دارد توسط کشورهای دیگر الگوبرداری می شود.

وی افزود:در برخی رشته های صنایع دستی صرفا یک یا چند هنرمند وجود دارد و ما نیاز به آموزش و ترویج اینگونه رشته ها در حوزه صنایع دستی داریم.

وی به وجود بسیاری از مشکلات و چالش های درون و برون سازمان اشاره کرد و یادآور شد: تیم مدیریتی که با دکتر نجفی وارد سازمان شدند سابقه مدیریتی در سطح ملی دارند این جمع این مسئولیت سنگین را برعهده گرفته است تا مشکلات موجود مرتفع شود و قطار میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری که از ریلش خارج شده به جایش برگردد.این مهم هم منوط به گذشت زمان است.

وی به وضعیت نامطلوب بودجه سال 92 سازمان اشاره کرد وگفت: بودجه سال 92 سازمان نسبت به عملکرد سال 91 هفده درصد کاهش داشته که با تلاش مسئولین سازمان بویژه جناب آقای نجفی و همکاری دولت در لایحه سال 93 توجه نسبتا خوبی شد و چنانچه همین روند ادامه یابد و در سال 94 نیز به همین میزان افزایش داشته باشیم تازه به نقطه تعادل می رسیم.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت:با توجه به حجم بالای درخواست مقامات استان و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص مرمت و احیای بناخای تاریخی در سطح کشور باید عرض شود که اعتبار منظور شده در این بخش شاید تنها پاسخگوی 10 درصد از درخواستها برای مرمت بناهای تاریخی باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران در این جلسه گفت:مازندران در جذب سرمایه گذار و ارایه تسهیلات بانکی رتبه نخست در کشور دارد اما باز هم در حد استان مازندران نیست.

سیف الله فرزانه گفت:مازندران با قابلیت هایی که دارد می توانذ هم در فرهنگ سازی گردشگری و هم گردشگری فرهنگی مقصد برتر باشد و در این شرایط هم ظرفیت ها بیشتر شناسایی شود و هم برای احیای آن تلاش شود.

وی افزود:در حال حاضر 637 اثر تاریخی،48 اثر معنوی و 11 اثر طبیعی مازندران در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و 24 نشان ملی مرغوبیت و 12 نشان یونسکو از جمله موفقیت های صنایع دستی در مازندران است که البته با توجه به وجود هنرمندان شاخص در استان و تولید آثار ارزشمند تلاش بر افزایش این آمارهاست.

گفتنی است در این نشست معاونان اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران و روسای ادارت و نمایندگی های این استان نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.

اسدالله درویش امیری،معاون امور مجلس،حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در طی سفر یکروزه به استان مازندران ضمن حضور در اداره کل میراث فرهنگی و شرکت در جلسه مذکور،با حضور در استانداری مازندران با جناب آقای یونسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار ملاقات کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 139210255