بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، غلامحسین فرخنسب سرپرست کارگاه طراحی گروه هنرهای سنتی این پژوهشگاه امروز چهارشنبه 18 مرداد با اشاره به اینکه کارگاه طراحی بر اساس طرح پیشنهادی تحقیقی (پروپوزال) سایر کارگاهها یا در قالب طرحی مستقل اقدام به طراحی و بررسی میکند، گفت: «الگوبرداری از کارهای استاد حسن زرینقلم، کپیکاری نیست بلکه هدف از آن مشابهسازی و بررسی کارهای دوران قاجار است.»
او درباره شکل مرسوم طراحی سنتی گفت: «در گذشته برای اجرای هنرهای سنتی، طرح را روی کاغذ پوستی طراحی میکردند و اگر نقوش سنتی بود، آن را واگره میکردند و بعد از پایان طراحی نوبت انتقال طرح روی اثر بود.»
به گفته این متخصص طراحی و نقاشیخط، شیوه انتقال طرح در کارگاههای مختلف، متفاوت بوده است اما در روش سنتی معمولا انتقال با استفاده از دوده انجام میشد.
او در توضیح این فرایند گفت: «بعد از پایان طرح و انتقال به کارگاه مقصد، با سوزن در فواصل نزدیک به هم روی جسم نرمی مانند مقوای نرم میزدند تا شکل طرح مشخص شود و بعد از اتمام مرحله سوزنکاری، بهوسیله یک پنبه یا پارچه آغشته به دوده آن را روی شیء اصلی هنری منتقل میکردند.»
این هنرمند افزود: «بعد از پایان دوده کاری، به وسیله ابزارهای مختلف، اجرای اولیه انجام میشد؛ بهطور مثال در کارگاه قلمزنی با یک قلم ساده طرح اجرا میشد یا در کارگاه سفال و سرامیک با لعاب تکرنگ، دودهکاریها به رنگ تبدیل میشد.»
فرخنسب با بیان اینکه هنرمندان کارگاه طراحی هرکدام در زمینه خاصی استادکار هستند، گفت: «برخی از این هنرمندان در زمینه کار روی چوب یا فلز تبحر دارند و بهجز طراحی میتوانند طرحها را در حوزه تخصصی خود اجرا کنند.»
انتهای پیام/