دستکند سامن همدان در سال‌جاری تکمیل می‌شود

معاون گردشگری همدان با بیان اینکه دستکند سامن، نخستین سایت موزه زیرزمینی ایران است، گفت: تکمیل آن در سال‌جاری انجام می‌شود و در صورت تخصیص اعتبار اجرای سیستم حفاظت الکترونیک و سیستم صوتی هوشمند نیز در دستور کار قرار می‌گیرد

به‌گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، علی خاکسار گفت: فاز اول شامل فضاهایی است که در سال‌های گذشته مرمت و حفاظت و تجهیز شده و امسال تکمیل نورپردازی و احیای خروجی اصلی، ایجاد خروجی اضطراری، هواکش و تهویه و اقدامات ایمنی و در نهایت چیدمان اشیا و مواد فرهنگی قابل نمایش در دست اقدام است.

مدیرپایگاه دستکند سامن افزود: دستکند سامن یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری همدان است و به همین دلیل در برنامه دومین روز از سفر تورگردانان ایران به همدان گنجانده شد.

معاون گردشگری همدان تصریح کرد: شهر زیرزمینی سامن در بستری از سنگ گرانیت تشکیل شده و به اعتقاد باستان‌شناسان این موضوع از ویژگی‌های منحصر بفرد این مجموعه است.

خاکسار اضافه کرد: این شهر در سال ۸۴ به ‌طور اتفاقی کشف و دو سال زمان صرف شد تا آماده حفاری شود و در نهایت حفاری آن از سال ۸۷ به طور رسمی کلید خورد، همچنین مساحت دستکند پنج هکتار است و تاکنون در یک و نیم هکتار وسعت، شش فصل باستان‌شناسی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۸۰ فضای کوچک و بزرگ در این شهر زیرزمینی با معماری خاص کشف شده است، افزود: تاکنون اشیای متفاوت فرهنگی مثل سفال، ظروف مسی، مهر عقیق از دستکند سامن کشف شده است.

معاون گردشگری همدان اظهار کرد: دستکند سامن قبل از دوره اشکانی برای برگزاری آیین‌های مذهبی، در زمان اشکانیان گور دخمه و پس از اسلام به عنوان پناهگاه مورد استفاده بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042702231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha