میراث فرهنگی و نیاز به تربیت جوانان هنرمند و خلاق

خوشبختانه در دولت سیزدهم مرمت آثار تاریخی کشور جایگاه خوبی دارد. البته باید بهتر شود و هزینه‌های بیشتری هم به این حوزه اختصاص یابد. بهتر است سرمایه گذاران مختلفی جذب این حوزه شوند تا بتوانیم کار مرمت را به نحو احسن انجام بدهیم.

غلامرضا صیادی از بهره برداران موفق بناهای تاریخی در یادداشتی نوشت: در آستانه هفته میراث فرهنگی هستیم. خوشبختانه در دولت سیزدهم مرمت آثار تاریخی کشور جایگاه خوبی دارد. البته باید بهتر شود و هزینه‌های بیشتری هم به این حوزه اختصاص یابد. بهتر است سرمایه گذاران مختلفی جذب این حوزه شوند تا بتوانیم کار مرمت را به نحو احسن انجام بدهیم.

در حال حاضر استادکارهای خبره‌ای داریم که دچار کهولت سن هستند و تا جایی که می توان باید از هنر آن‌ها استفاده کرد و هنرشان را پرورش داد. این امر مستلزم این است که به همین منظور رشته‌هایی مرتبط با شاخه‌های هنری مرتبط را در هنرستان‌ها راه اندازی کنیم و با تکیه بر دانش استادکاران پیشکسوت مرمت‌کاران جوان تربیت کنیم. 

این را فراموش نکنیم که جوان‌ها باید یاد بگیرند، در بسیاری از آن‌ها علاقه به این کار وجود دارد، اما توانایی و دانش لازم را ندارند و باید استعدادهایشان در این زمینه شکوفا شود. 

خوشبختانه در دوره حضور مهندس ضرغامی و دکتر دارابی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاقات خوبی رخ داده که به وضوح قابل مشاهده است و من به شخصه از نزدیک شاهد بسیاری از این اتفاقات بوده ام. حمایت از صنعتگر و سرمایه گذار از جمله این اقدامات است.

هنوز در این حوزه جای کار وجود دارد و نیاز به حمایت‌های بیشتری احساس می‌شود. برگزاری جلسات دیدار استادکاران و سرمایه گذاران این حوزه از دیگر اقدامات شایسته مهندس ضرغامی است که به آشنایی بیشتر، رد و بدل کردن نقطه نظرات فعالان این حوزه و شکوفایی بیشتر کمک می‌کند. 

همچنین ناگفته نماند که تغییر کاربری بناهای تاریخی و مرمت آثار تاریخی به منظور زنده نگهداشتن بناها اقدامی شایسته است که باید انجام شود، از این راه افراد بیشتری به بناهای تاریخی تغییرکاربری داده سرمی زنند و وقتی این آثار بیشتر دیده شوند، حمایت‌ها هم بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022501413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha