سه هزار ساله‌های طلا در گیلان رونمایی شدند

۲ جام سه هزار ساله طلا همزمان با آغاز هفته پاسداشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه و آئین افتتاح ۱۴ نمایشگاه آثار موزه‌ای منحصر به فرد در سراسر کشور امروز شنبه در گیلان رونمایی شد.

به گزارش میراث‌آریا، ولی جهانی گفت: این جام‌ها شامل جام طلای عمارلو و کلورز است که به شماره‌های ۴۳۶۴ و ۴۳۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و اینک در گنجینه بیستون رشت رونمایی شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: جام کلورز با ارتفاع ۱۶ سانتیمتر در محلی به همین نام در منطقه رستم آباد رودبار گیلان با نقش اسب و گردونه مهر و جام عمارلو نیز با ارتفاع بیش از ۱۱ سانتی‌متر در بخش عمارلو این شهرستان با نقش صور فلکی حمله شیر و گوزن یافت شده است که نشان دهنده پیروزی تابستان بزرگ بر زمستان است.

ولی جهانی در حاشیه رونمایی از جام‌های یادشده گفت: بمناسبت روز جهانی موزه و پاسداشت هفته میراث فرهنگی ۱۵ پروژه بزرگ گیلان شامل؛ موزه چهارگانه رودبار، بومگردی، هتل و مرمت با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی به بهره برداری می‌رسند.

او در ادامه تصریح کرد: جام‌های سه هزارساله یادشده بمدت یک هفته میهمان گیلانیان و علاقه‌مندان به میراث هزاران ساله این سرزمین هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: این شی به همراه سایر اشیای نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در «نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران» در کشورهای اروپایی به نمایش درآمده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha