میراث‌فرهنگی باید ولی عهد مردم باشد

میراث‌فرهنگی جزو با ارزش‌ترین دارایی‌های یک کشور است که باید تمام اعضای جامعه برای حفظ و نگهداری این آثار بکوشند.

محسن کریمی باستان‌شناس در یادداشتی نوشت: حضور فعال رسانه‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی حفاظت مطلوب از میراث‌فرهنگی و تاریخی را تسهیل می‌کند. رسانه‌ها و خبرنگاران بازوان توانمندی هستند که می‌توانند با نگاه بیرونی به عملکرد ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ارائه خدمات مطلوب و در شان آنان یاری دهند.  عدم آگاهی مردم از اهمیت و ارزش بناهای تاریخی سبب ایجاد تعارض هایی برای میراث فرهنگی شده است، البته همین عدم آگاهی‌ها کم کاری ماست که هویت‌ها و دارایی‌ها را در بخش میراث معرفی نکردیم، هویت‌هایی که می‌تواند ارزش‌آفرین و حتی درآمدزا باشد.

در ارتباط با هفته میراث و مشارکت مردم این مطلب را باید بگویم که ما در ابتدا باید یک سری مسائل را به عنوان زیر ساخت ایجاد کنیم و در واقع باید یک کاشت خوب داشته باشیم تا بتوانیم در یک مقطع زمانی دیگر برداشت مناسبی داشته باشیم. مهم‌ترین موضوع در این زمینه به نظر من اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی بخشی است. سطح فرهنگ‌سازی و همچنین آگاهی بخشی به جامعه می‌تواند کمک  شایانی به ما در حفظ میراث‌فرهنگی کشور کند. ما می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌های انسانی و مردمی بهتر از میراث فرهنگی کشور حفاظت بکنیم و در واقع به سمت احیا و باز زنده‌سازی آثار باستانی  و بنا ها برویم و همچنین یکی از مهم ترین محفل هایی که می تواند مردم و سرمایه های بخش خصوصی در حفظ آثار باستانی کمک کند، سرمایه گذاری در بخش مرمت و احیای بناهای تاریخی است و اگر ما بتوانیم چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی جذب سرمایه داشته باشیم، در حفظ میراث فرهنگی موفق تر خواهیم بود.

نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و حفظ میراث فرهنگی 

اولین نکته‌ای که رسانه‌ها باید به آن اهمیت بدهند، بهره‌گیری از کارشناسان و خبرنگاران متخصص در زمینه حفظ میراث‌فرهنگی، مرمت و بازسازی، باستان شناسی و... است.

اگر رسانه‌ها به صورت تخصصی به مقوله میراث‌فرهنگی بپردازند قطعا می‌توانند مطالبه گری بهتری از مسئولان داشته باشند و همچنین می‌توانند اطلاعات بهتری را به مردم ارائه بدهند. این بسیار مهم است که ما بتوانیم در همه رسانه‌ها از نیروهای متخصص استفاده کنیم و بتوانیم در زمینه حفظ و احیای آثار و بناهای تاریخی اطلاعات دقیقی به مخاطبان و مردم بدهیم. اگر اصحاب رسانه در زمینه میراث‌فرهنگی اطلاعات لازم را نداشته باشند به دنبال مسائل سطحی خواهند رفت و نمی‌توانند به مسائل مهم بپردازند.

نقش میراث‌فرهنگی بر روی اقتصاد و اشتغال‌زایی

یکی از مهم‌ترین منابع درآمد برای هر کشوری جاذبه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی آن منطقه است. ما برای اینکه به این نقطه برسیم باید برای درآمدزایی میراث فرهنگی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، اگر برنامه‌ریزی در این زمینه وجود نداشته باشد نمی‌توانیم از میراث فرهنگی به عنوان یکی از منابع درآمدی استفاده بکنیم.  نکته مهم در این برنامه ریزی پای کار آمدن سایر مسئولان است. فقط سازمان میراث فرهنگی در این برنامه‌ریزی دخیل نیست!

میراث فرهنگی نقطه پرگار این موضوع است و سایر دستگاه‌ها باید حول محور این پرگار باشند.

برای مثال ورزش و جوانان در زمینه گردشگری ورزشی، در زمینه برنامه‌ریزی برای مسابقات و گرفتن میزبانی‌ها می‌توانند خیلی تاثیر گذار باشند. هم سویی در حفاظت میراث‌فرهنگی بسیار مهم است، به ویژه از سمت مدیرت شهری به منظور حفظ بافت‌های تاریخی و احیا آنها که این موضوع در نهایت منجر به درآمد زایی میراث فرهنگی برای استان می‌شود.

بناهای تاریخی نیاز به مرمت مستمر دارند و این گونه نیست که یک بنا برای همیشه و به طور کامل مرمت شده باشد و البته با اعتبار دولتی امکان احیای بناهای تاریخی وجود ندارد و قطعاً ما باید از توان و ظرفیت سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی و مردمی استفاده بکنیم. این بسیار مهم است که بتوانیم جذب سرمایه داشته باشیم. یک بنای تاریخی در طول حیات خود هیچ گاه از مرمت، ساماندهی و احیا بی‌نیاز نمی‌شود.

مرمت یک امر مستمر است که باید  همیشه در بناهای تاریخی اجرا بشود و آن چیزی که  اهمیت بالایی دارد این است که ما بتوانیم  از مشارکت مردمی در این زمینه برخوردار باشیم. هرکس که مالک یک بنای تاریخی است می‌تواند به حفظ این اثر کمک بکند و نکته مهم در حفظ  این گونه آثار دخیل کردن منافع مالکان در این موضوع است اگر مالک به این نتیجه برسد که حفظ این آثار برایش سودمند است، قطعا کمک خواهد کرد و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای درست برنامه ها دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha