نمایش فیلم مستند «هولاین در ایران»/ طراحی منحصر بفرد موزه آبگینه/ روایت موزه‌ها برای آیندگان

پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌ها و رویدادهای علوم میراثی و گردشگری، به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه با همکاری ایکوم ایران برگزار و در آن فیلم مستند «هولاین در ایران» با حضور هادی آفریده کارگردان و تهیه‌کننده اثر به نمایش در آمد.

به گزارش میراث‌آریا، علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۴، در این نشست با اشاره به وجوه باستان‌شناسی، حفاظت، موزه‌داری و... که در مستند « هولاین در ایران » وجود دارد، تصریح‌ کرد: برگزاری سلسله نشست‌ها و رویدادهای علوم میراثی و گردشگری به ارتقای امر حفاظت از میراث‌فرهنگی در کنار سایر اقدامات نظیر پژوهش و معرفی میراث ملموس و ناملموس کمک می‌کند.

او در ادامه موزه آبگینه را یکی از بهترین موزه‌های ایران به لحاظ ساختار طراحی دانست و اظهار کرد: توجه به آینده در موضوع حفاظت و موزه داری امری است که شاید در نگاه نخست نادیده گرفته شود ولی نمی‌توانیم از آن گذر کنیم؛ تحولات فکری، ‌اندیشه‌ای و فلسفی ما را متأثر از خود می‌سازد و زمانی فرا می‌رسد که جامعه نیازهای دیگری را طلب می‌کند که قادر به مرتفع ساختن آن نیستیم و به امروز می‌رسیم که از خود می‌پرسیم چرا موزه‌هایمان بدون مخاطب هستند. پاسخ اینجاست که موزه‌های ما با مخاطب ارتباط سازنده ایجاد نمی‌کنند و از سوی دیگر مخاطب نیز احساس نیاز به موزه در خود نمی‌یابد.

قلی‌نژاد پیربازادی با اشاره به اینکه موزه‌های ما در برزخ هستند، گفت: در امر حفاظت از ارزش‌ها این چالش همواره مطرح است که به لحاظ حفاظت سراغ تغییر کاربری بناها می‌رویم در حالیکه ممکن است با این کار مداخلات غیر موجهی نیز در اثر رخ دهد. در این میان مردم هم نقش مهمی دارند و باید ارتباط با موزه دو طرفه باشد. زمانی اعتقاد بر این بود که مخاطب باید متأثر از محتوای موزه باشد نه فرم موزه، البته اینطور هم نبود که مطلقا به فرم معماری موزه اهمیت داده نشود. ولی در موزه‌های ما هنوز جریان یک طرفه هست و بازدیدکننده سکوت می‌کند تا از موزه بیاموزد.

او افزود: تحولات پیش آمده باعث تغییر معنای موزه از سوی ایکوم جهانی در سه دهه اخیر شده؛ در آخرین تعریف این نهاد بین‌المللی به جایگاه مخاطب بیشتر اهمیت داده شده و بر این امر استوار است که همه باید از موزه بازدید کنند، در مورد آن نظر بدهند و تأثیرگذار باشند، موزه‌ها علاوه بر تأثیرگذاری باید تأثیر بپذیرند. با توجه به تحولات فلسفی نگاه ما به میراث فرهنگی نیز باید دچارتحول شود همانطور که امروز بیشتر از گذشته متوجه معماری و میراث معاصر هستیم.

هادی آفریده کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مستند «هولادین در ایران» در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از نمایش یک مستند تاریخی در خانه میراث‌فرهنگی به برخی اتفاق‌های رخ داده در جریان ساخت این فیلم اشاره و تصریح‌ کرد: در سفر به وین طی ملاقات با لی لی هولاین فرزند هانس هولاین به اسنادی دسترسی یافتم که من را در ساخت این مستند بسیار کمک کرد.

او با اشاره به اهمیت و سختی کار پژوهش و فیلمسازی در حوزه تاریخ و فرهنگ خاطرنشان کرد: تمامی موزه‌های ایران قصه‌هایی دارند که باید به فیلم تبدیل شوند.

درنا لطیفی معماری و عضو ایکوم ایران نیز در این نشست با مهم برشمردن طراحی موزه‌ها، موزه آبگینه را جزء معدود موزه‌های کشور دانست که در آن به طراحی اهمیت داده شده است، بیان کرد: هولاین در طراحی این موزه ریشه‌های فرهنگی، معماری و هنر ایران را به خوبی بررسی و آن‌ها در فضای داخلی موزه آبگینه فضاسازی و بازآفرینی کرده است.

او افزود: از آنجایی که موزه‌ها در بردارنده‌اشیاء و ارزش‌های تاریخی هستند و علاوه بر نمایش دارای مسئولیت سنگین روایت برای آیندگان‌اند باید طراحی این اماکن ارزشمند به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

مستند «هولاین در ایران»، اثری تحقیقی است که اطلاعاتی از چگونگی احداث موزه آبگینه تهران به مخاطب ارائه می‌دهد. این مستند داستان سفرهای « هانس هولاین» معمار سرشناس قرن بیستم به ایران را به تصویر کشیده است. هولاین یکی از شاخص‌ترین طراحان موزه در عصر خود بود که معتبرترین جایزه جهانی معماری «پریتزکر» را به دست آورد، او در دهه ۵۰ شمسی برای طراحی داخلی موزه آبگینه به ایران دعوت شد تا گنجینه شیشه و سفال ایران را خانه قوام السطنه جای دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1404031801088
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha