احياي هنر لايه‌چيني دوره صفوي در اصفهان

منصور زيرک با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت: در حال حاضر تنها سه استاد کار و هنرمند لايه چيني در اصفهان وجود دارد که هنر لايه چيني مي‌دانند .

وي خاطر نشان کرد: طبق اسناد و مدارک به دست‌آمده اين هنر از دوران صفوي در ايران به خصوص در شهر اصفهان رواج چشمگيري مي‌يابد به گونه اي که در کنار ساير هنرها مانند گچبري ، کشته بري ، آيينه کاري ، نقاشي مينياتور در تزيينات وابسته به معماري خانه‌ها و کاخ‌هاي صفوي کاربرد فراواني پيدا مي‌کند.

زيرک با اشاره به اينکه کاربرد اين هنر را مي‌توان بر روي ديوارها و سقف هاي کاخ هاي صفوي و به صورت تزئينات وابسته به معماري مشاهده کرد، افزود: هنر لايه چيني يکي از هنرهايي است که مي توان جزء هنرهاي سنتي قرار داد.

وي اظهار داشت:در اين نوع نقاشي هنرمند رنگ را به صورت لايه لايه روي هم مي گذارد تا رنگ حجم پيدا کند و نام اين هنر هم از همين تکنيک رنگ گذاري گرفته شده است .

زيرک افزود: با تحقيقات انجام شده مشخص شد هنر لايه‌چيني در کشورهاي اروپايي به خصوص در دوران رنسانس بر روي ديوارها و سقف‌هاي برخي کليساهاي اروپايي کاربرد تزئيناتي داشته و احتمال اينکه اين هنر در دوران رنسانس توسط هنرمندان ايراني که به اروپا سفر مي‌کردند به ايران آورده شده باشد و يا بالعکس وجود دارد .

اين کار شناس اضافه کرد: : مدرکي که نشان دهد هنر لايه چيني قبل از دوران صفويه در ايران وجود داشته نيست اما اگر اين هنر از کشورهاي ديگر هم وارد ايران شده باشد با ابتکار هنرمندان ايراني رنگ و بوي ايراني ، اسلامي به خود گرفته و از نظر مواد اوليه رنگ و همچنين طرح‌هاي مورد استفاده تغيير کرده و به يک هنر سنتي ايراني تبديل شده است .

وي تصريح کرد: اين هنر در دوره صفويه در شهر هاي اصفهان ، تبريز ، اردبيل ، مشهد رواج داشته است.

استاد کار هنر لايه چيني اظهار داشت : از جمله اماکني که مي‌توان هنر لايه چيني را در آنها ديد مي‌توان به کاخ موزه چهلستون ، عمارت عالي قاپو ، عمارت هشت بهشت ، تالار اشرف و بسياري از خانه‌هاي دوران صفوي اشاره کرد .

کارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان و استاد کار هنر لايه‌چيني گفت: مواد لايه‌چيني از گِل سرخ است که پس از گرفتن ناخالصي‌ها و اضافه کردن يک بست براي چسبانندگي با قلم مو بر روي سطح ديوارها با طرح‌هاي ختايي و اسليمي اجرا شده است .

زيرک گفت: بدين ترتيب رنگ را چندين مرتبه بر روي طرح مي‌گذارند تا حجم و بعد دلخواه به دست آيد و پس از خشک شدن لايه رنگ ، روي آن را با ورقه‌هاي نازک طلا ، طلاکاري مي‌کنند و سپس در صورت نياز با قلمو قلم‌گيري مي‌کنند.

وي اظهار داشت: اين هنرسنتي با قدمت چهار صد سال پس از دوران قاجاريه به علت پر هزينه بودن و پر زحمت بودن اجراي تکنيک رنگ‌گذاري آن تقريبا منسوخ شده بود، که در اواخر دهه1360به همت هنرمندان و مرمت گران سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان احيا شد.

به گفته زيرک، بسياري از کاخ‌هاي دوره صفوي مانند تالار اشرف ، عمارت عالي قاپو با اين تکنيک مرمت شد.

وي گفت : نخستين دوره کلاس آموزشي در مرکز آموزش خانه شيخ الاسلام راه اندازي و به علاقمندان آموزش داده مي‌شود./104

انتهای پیام/

کد خبر 138706145